Το Θέατρο της Δευτέρας Λάζαρος Λασκαρίδης σε συνεργασία με το ΤΕΧΝΟΔΡΟΜΙΟ παρουσιάζει την Δευτέρα 28 Απριλίου στις 20.00  την θαετρική παράσταση  «Ελένη» του Ευριπίδη Μετάφραση – Επιμέλεια Κειμένου –Σκηνοθεσία: Γιούλη Ηλιοπούλου.

 Η ιλαρή τραγωδία του Ευριπίδη είναι στην ουσία ένα σημαντικό αντιπολεμικό έργο  που κινείται από το δράμα στην κωμωδία και αντίστροφα. Η εμπειρία τού Πελοποννησιακού πολέμου και η βαθιά απογοήτευση σημάδεψαν τον ποιητή, με αποτέλεσμα να προβάλει το ειρηνιστικό πνεύμα  Ο ποιητής θρηνεί για τις συμφορές Ελλήνων και Τρώων και αναφέρει τις ανυπολόγιστες καταστροφές, καθώς και το πόσο ισοπεδώνει τον άνθρωπο, σωματικά αλλά και ψυχολογικά, ο πόλεμος. Ο πόλεμος που έχει εξίσου ολέθριες συνέπειες για όλους. Δεν κερδίζει ποτέ κανείς, καθώς και οι νικητές είναι ηττημένοι.

Ο Ευριπίδης αντιστρέφει τον Τρωϊκό θρύλο και μεταβάλλει την ιστορία της ωραίας Ελένης, που εξαιτίας της απαγωγής της από τον Πάρη έγινε ο Τρωϊκός πόλεμος, σε φάρσα. Σύμφωνα με αυτό το μύθο, οι Έλληνες πολέμησαν στην Τροία για μια σκιά, αφού ο Πάρης δεν την έκλεψε ποτέ από τη Σπάρτη, αλλά άρπαξε μονάχα ένα έμψυχο ομοίωμα της, ενώ η πραγματική Ελένη μεταφέρθηκε στην Αίγυπτο από τον Ερμή, όπου παρέμεινε κοντά στον βασιλιά Πρωτέα, πιστή στον άντρα της και βαθιά πικραμένη για την τύχη της. Μετά την άλωση της Τροίας ο Μενέλαος φτάνει ναυαγός στην Αίγυπτο. Οι δυο σύζυγοι αναγνωρίζονται και μετά από νέες περιπέτειες φεύγουν μαζί για την Ελλάδα.          Γράφτηκε λίγο μετά τη συντριπτική ήττα των Αθηναίων στη Σικελική Εκστρατεία, η κωμικοτραγωδία,  το έργο Ελένη του Ευριπίδη διακρίνεται τόσο για τον αντιπολεμικό χαρακτήρα του όσο και για την ανάδειξη αρετών όπως η δύναμη του όρκου και η ευφυΐα, που προσωποποιούνται στη μορφή της κεντρικής ηρωίδας. Αντλώντας όχι από την ομηρική εκδοχή του μύθου, αλλά από αυτήν που δημιούργησε ο λυρικός ποιητής Στησίχορος, ο Ευριπίδης παρουσιάζει τον Τρωικό Πόλεμο σαν μια σφαγή χάριν ενός «ειδώλου» και όχι μιας πραγματικής γυναίκας. Αυτή η σχεδόν καταχρηστικά θεωρούμενη «τραγωδία», διακρίνεται και για τα κωμικά στοιχεία της

διάβασε και αυτό  Αφιέρωμα στην Κορυφαία Υψίφωνο του 20ου Αιώνα Μαρία Κάλλας από τον Σύλλογο Μαρία Κάλλας και την Περιφέρεια Αττικής.

                                                                                                                                                                                           

«Στην Τροία δεν πήγα εγώ, μόνο το όνομά μου», λέει η Ελένη. Όλοι οι πόλεμοι χρειάζονται τον εξωραϊσμό ενός προσχήματος για να πυροδοτηθούν. Είτε το επίδικο αντικείμενο λέγεται Τροία, είτε Σικελία, η κατακτητική μηχανή χρειάζεται πάντα «ένα πουκάμισο αδειανό», «μιαν Ελένη» για να πάρει μπρος, ένα όνομα που βαφτίζεται κίνητρο. Τα αποτελέσματα είναι αναπόφευκτα κωμικοτραγικά.

 

 

Facebook Comments Box

Απάντηση