Η τοπική αυτοδιοίκηση σε όλο τον προηγμένο κόσμο είναι ο πυλώνας της ανάπτυξης, της δημοκρατίας , της κοινωνικής συνοχής , της ευημερίας των πολιτών αλλά και της προστασίας του περιβάλλοντος.
Και ενώ είναι γεγονός ότι είναι ο πιο ισχυρός θεσμός παρέμβασης στα καθημερινά προβλήματα των πολιτών εξασφαλίζοντας την τοπική ανάπτυξη , η χώρα μας αποτελεί το ευρωπαϊκό παράδοξο διαθέτοντας την πιο αδύναμη και ανίσχυρη αυτοδιοίκηση σε όλη την Ευρώπη με μόλις 3% του ΑΕΠ όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 10%.
Ταυτόχρονα έχουμε επισημάνει εδώ και καιρό πως οι βασικές έννοιες στη λειτουργία της Ευρώπης όπως η φορολογική αυτονομία , η αρχή της επικουρικότητας , της θεσμικής ισορροπίας και της αμοιβαιότητας παραμένουν κενό γράμμα στη χώρα μας, την ίδια ώρα που η Κομισιόν ζητά από τις κυβερνήσεις των κρατών μελών, τη συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης στην κατάρτιση των εθνικών σχεδίων για το Ταμείο Ανάκαμψης. Από την αρχή και με ισότιμο ρόλο στον αναπτυξιακό σχεδιασμό , και όχι εκ των υστέρων , σε ρόλο κομπάρσων , όπως συμβαίνει δυστυχώς συχνά στην Ελλάδα.
Παραμένει λοιπόν προτεραιότητα , η μεγάλη αλλαγή στην αρχιτεκτονική του κράτους και ο πρωταγωνιστικός ρόλος που πρέπει να διαδραματίσει η αυτοδιοίκηση στην αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της πατρίδας μας, της αναβάθμισης της παιδείας, της υγείας, της κοινωνικής πολιτικής, των Smart Cities και του σχεδίου της κλιματικής αλλαγής.
Όλοι πλέον γνωρίζουν ότι μπαίνουμε παγκόσμια στην εποχή των μητροπόλεων και των μητροπολιτικών περιοχών και αυτό αναντίρρητα συνεπάγεται συγκέντρωση του πληθυσμού των χρήσεων και λειτουργιών αλλά και την αποκέντρωση που είναι το ανεκμετάλλευτο αναπτυξιακό εργαλείο της χώρας μας.
Είναι φανερό πως η αναπτυξιακή επανεκκίνηση των Δήμων προϋποθέτει νέους πόρους από την φορολογική αποκέντρωση με ένταξη του ΕΝΦΙΑ αλλά και απλούστευση του νομικού πλαισίου, ενώ οι δήμαρχοι πρέπει να προχωρήσουν στην ανάληψη πρωτοβουλιών για τον σχεδιασμό , τις συμπράξεις και την ανάδειξη των τοπικών πλεονεκτημάτων. Δυστυχώς η χώρα μας είναι το πιο συγκεντρωτικό κράτος στην Ευρωπαϊκή Ένωση και αυτό αποτελεί ένα θεσμικό αναχρονισμό που επιβραδύνει την παραγωγική ώθηση των τοπικών κοινωνιών.
Είναι ζωτικής σημασίας λοιπόν να πάμε τώρα σε ένα νέο Χάρτη Ολικής Διοίκησης με ξεκαθάρισμα αρμοδιοτήτων, ευθυνών, απλούστευσης νομικού πλαισίου, καταπολέμησης γραφειοκρατίας, παθογενειών, για να μπορούμε να συμμετέχουμε στην αξιοποίηση και την διαχείριση όλων των χρηματοδοτικών εργαλείων αλλά και την επιτάχυνση εκτέλεσης των έργων.
Αυτό το διάστημα πρέπει και οφείλουμε να εκμεταλλευτούμε τη συγκυρία που διαμορφώνεται από τις κατευθύνσεις για τη βιώσιμη ανάπτυξη από την Ευρωπαϊκή Ένωση καθώς και από τις δυνατότητες που μας δίνονται από τα γνωστά χρηματοδοτικά εργαλεία όπως το Αντώνης Τρίτσης, τις ΒΑΑ-ΟΧΕ, το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης , για το οποίο ενώ η ΚΕΔΕ έχει από καιρό υποβάλλει προτάσεις , δεν προχωράμε όσο γρήγορα θέλουν οι επιταγές των εποχών.
Έχουμε χρέος εμείς οι ίδιοι, ως ΚΕΔΕ να αναβαθμίσουμε πολιτικά και επικοινωνιακά τον ρόλο της τοπικής αυτοδιοίκησης στην χώρα μας, ενώ παράλληλα οι πολίτες και το πολιτικό σύστημα να αντιληφθούν το έργο, την δυναμική του θεσμού που υπηρετούμε.
Οφείλουμε λοιπόν με κατάλληλο πρόγραμμα να βγούμε προς τα έξω , προς την κοινωνία και να προβάλλουμε αυτά που εμείς θεωρούμε αυτονόητα , να κάνουμε το θέμα της αυτοδιοίκησης προτεραιότητα στην δημόσια ατζέντα, προβάλλοντας τις καλές πρακτικές μας αλλά και τα επιτυχημένα προγράμματα μας.
Είναι καθοριστικής σημασίας εμείς να δείξουμε τον δρόμο προς την Ευρώπη της αποκέντρωσης , τον δρόμο προς τον ουσιαστικό εκσυγχρονισμό του ελληνικού κράτους, αλλά και εμείς να τον επιβάλλουμε.
Διαμορφώνοντας λοιπόν την αναπτυξιακή στρατηγική για το μέλλον της αυτοδιοίκησης, για το μέλλον της Καλλιθέας , υλοποιούμε στον πόλη μας έργα εκσυγχρονισμού με έμφαση στις καινοτόμες υπηρεσίες για την ποιότητα ζωής των συμπολιτών μας.
Η Καλλιθέα μπαίνει στο χάρτη των σύγχρονων μεγάλων πόλεων
Βάζουμε την Καλλιθέα στο χάρτη των σύγχρονων ευρωπαϊκών πόλεων , ως δήμος-υπόδειγμα στο επίπεδο παρεμβάσεων κοινωνικής αλληλεγγύης, με κύριο άξονα τον ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα που προάγει την κοινωνική συνοχή ,την προσβασιμότητα, την πράσινη βιώσιμη ανάπτυξη και την προστασία από την κλιματική κρίση.
Ο Δήμος μας ολοκληρώνοντας το μεγαλύτερο επενδυτικό του πρόγραμμα για την καθαριότητα, διαθέτει ίσως το πιο νέο και σύγχρονο στόλο οχημάτων στη χώρα.
Προχωράμε στην ίδρυση Πράσινης Δημοτικής Συγκοινωνίας με Ηλεκτρικά Λεωφορεία με σκοπό την διασύνδεση όλων των περιοχών της Καλλιθέας.
Παρά την εκτίναξη του ενεργειακού κόστους και κατά την διάρκεια της κρίσης κάναμε φέτος νέα μεγάλη μείωση 75% στα Δημοτικά τέλη για όλες τις ευπαθείς κοινωνικά και οικονομικά ομάδες, στηρίζοντας έμπρακτα άπορους, οικογένειες μακροχρόνια ανέργων , άτομα με αναπηρία , πολύτεκνους , τρίτεκνους , μονογονεϊκές οικογένειες ,δικαιούχους Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης.
Βελτιώσαμε πολύ σημαντικά την οικονομική κατάσταση του Δήμου και μπορούμε πλέον με ασφάλεια να υλοποιούμε χρηματοδοτικά προγράμματα που εξασφαλίσαμε από τις ΟΧΕ/ΒΑΑ ,μέσω του ΣΥΔΝΑ(Σύνδεσμος Δήμων Νότιας Αττικής σε αγαστή συνεργασία με τους Δήμους Παλαιού Φαλήρου και Αλίμου .
Δημιουργήσαμε το Κέντρο Στήριξης Επιχειρηματικότητας ,προϋπολογισμού 4.400.000 ευρώ ενώ παράλληλα ξεκινούν και προγράμματα επιδοτούμενης κατάρτισης 750 ανέργων, 250 εργαζομένων συνολικού ύψους 5.000.000 ευρώ.
Εμβληματικό έργο για την ποιότητα ζωής των πολιτών είναι η ανάπλαση της παραλιακής ζώνης καθώς η Καλλιθέα αποτελεί την προμετωπίδα του παραλιακού μετώπου, αναμένουμε την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης, ενώ στην επέκταση της γραμμής του μετρό η πόλη ετοιμάζεται πλέον να υποδεχτεί 3 τουλάχιστον σταθμούς στο κέντρο της Καλλιθέας.
Προχωρήσαμε με γρήγορο ρυθμό παρά τις αντίξοες συνθήκες που προκάλεσε η πανδημία, κάναμε πολύ σοβαρή και απαιτητική προετοιμασία για να υποβάλλουμε τις βιώσιμες προτάσεις με σημαντικά έργα 22 εκατομμυρίων ευρώ στο «Αντώνης Τρίτης», πρόγραμμα για την κυκλική οικονομία και πρότυπες περιβαλλοντικές πρακτικές στα σχολεία.
Σημαντική πρόοδος έγινε στον ψηφιακό μετασχηματισμό, ξεκινήσαμε την εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση πολιτών με 36 εφαρμογές , μειώνοντας τις επισκέψεις στον Δήμο κατά 20.000 μέχρι στιγμής .
Σε ώριμο στάδιο βρίσκονται πλέον και μεγάλα έργα προϋπολογισμού 2,9 εκατομμυρίων ευρώ από διάφορες πηγές χρηματοδότησης , όπως η αναβάθμιση του εμπορικού κέντρου, με το πρόγραμμα του Ανοιχτού Κέντρου Εμπορίου (Open Mall) , η ανάπλαση της πλατείας Δαβάκη και ο τρίτος κύκλος ασφαλτοστρώσεων για άλλες 43 χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα οδών, πεζοδρομίων.
Εγκαταστήσαμε ιδιωτική ασφάλεια στις πλατείες Κύπρου και Δαβάκη αλλά και στους δρόμους της πόλης με νυχτερινές περιπολίες, ενισχύσαμε την προστασία των πολιτών με δωρεά τριών περιπολικών αυτοκινήτων στο τοπικό Αστυνομικό Τμήμα.
Ανακαινίσαμε τον ιστορικό χώρο-σύμβολο της Εθνικής Αντίστασης το σπίτι «Κάστρο» της οδού Μπιζανίου .
Παραδώσαμε πλήρως ανακατασκευασμένο ένα από τα πιο ιστορικά κτίρια της Καλλιθέας το «Κόκκινο Σχολείο» το οποίο στεγάζει το Δημοτικό Ωδείο.
Είναι γεγονός ότι η λειτουργία του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος σηματοδοτεί την είσοδο της πόλης μας στο χάρτη πολιτισμού της Αττικής και της Ευρώπης, ενώ ταυτόχρονα όλοι οι κάτοικοι απολαμβάνουν ένα από τα μεγαλύτερα σημεία πρασίνου και δραστηριοτήτων στην Αθήνα, έκτασης 210 στρεμμάτων.
Η κατασκευή του ΚΠΙΣΝ συνέβαλλε στην αναδιαμόρφωση της περιοχής μας και του Φαληρικού μετώπου δημιουργώντας έναν τεράστιο νέο πόλο πολιτισμού ,περιβάλλοντος διεθνούς αξίας και εμβέλειας.
Η Καλλιθέα με την χάραξη αποτελεσματικών και στοχευμένων αναπτυξιακών πολιτικών βιωσιμότητας, ανθεκτικότητας είναι πλέον μια σύγχρονη Ευρωπαϊκή πόλη με αναβαθμισμένη ποιότητα ζωής και πολύ καλές υποδομές.
άρθρο *Δημήτρη Κάρναβου, Δήμαρχου Καλλιθέας Β΄ Αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ και μέλος του προεδρείου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Περιφερειών
πηγή www.aftodioikisinews.gr