Από σήμερα, Σάββατο 13 Σεπτεμβρίου 2025, τέθηκε σε ισχύ ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), ο οποίος φέρνει σημαντικές αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζονται οι τροχαίες παραβάσεις στην Ελλάδα. Ο στόχος του νέου πλαισίου είναι η μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, με αυστηρότερες ποινές και «τσουχτερά» πρόστιμα για όσους αδιαφορούν για τους κανόνες του δρόμου.

 Χρήση κινητού κατά την οδήγηση

Η οδήγηση με κινητό στο χέρι αποτελεί μία από τις πιο συχνές αιτίες ατυχημάτων. Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει:

  • Πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες στην πρώτη παράβαση.

  • Σε περίπτωση υποτροπής, το πρόστιμο μπορεί να φτάσει τις 2.000 ευρώ, με μεγαλύτερη αφαίρεση διπλώματος και πιθανή ποινική δίωξη αν προκληθεί ατύχημα.

 Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ

Τα όρια αλκοόλ γίνονται πλέον αυστηρότερα, με διαβάθμιση ανάλογα με τα επίπεδα μέθης:

  • Για 0,50-1,10 g/l: Πρόστιμο από 350 έως 700 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος έως 90 ημέρες.

  • Για υψηλότερα επίπεδα: πρόστιμα έως 4.000 ευρώ, αφαίρεση διπλώματος έως 10 χρόνια και ποινές φυλάκισης σε σοβαρές περιπτώσεις.

 Υπερβολική ταχύτητα και κόντρες

Η υπέρβαση των ορίων ταχύτητας αντιμετωπίζεται πλέον με πολύ αυστηρά πρόστιμα:

  • Σε χαμηλές υπερβάσεις, ισχύουν πρόστιμα με διοικητικές κυρώσεις.

  • Σε πολύ υψηλές ταχύτητες ή σε συμμετοχή σε «κόντρες», το πρόστιμο μπορεί να φτάσει τα 8.000 ευρώ, ενώ προβλέπεται και αφαίρεση διπλώματος έως και 4 χρόνια.

 Ζώνες ασφαλείας και κράνη

Η μη χρήση ζώνης ή κράνους οδηγεί σε:

  • Πρόστιμα για οδηγό και συνεπιβάτες.

  • Αφαίρεση άδειας οδήγησης για 30 ημέρες.
    Σε περίπτωση επανάληψης, τα πρόστιμα και οι κυρώσεις αυξάνονται.

διάβασε και αυτό  Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας: Οι κυρώσεις γίνονται αυστηρότερες – Τι αλλάζει από την επόμενη εβδομάδα

 Στάθμευση σε ράμπες ΑμεΑ

Η αντικοινωνική και επικίνδυνη στάθμευση σε ράμπες ΑμεΑ τιμωρείται με:

  • Πρόστιμο έως 2.000 ευρώ.

  • Αφαίρεση διπλώματος και πινακίδων σε περίπτωση υποτροπής.

 Λεωφορειολωρίδες και ταξί

Αυστηροποιείται και το πλαίσιο για την παράνομη χρήση λεωφορειολωρίδων. Τα ταξί επιτρέπεται να κινούνται μόνο σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, ενώ οι παραβάτες αντιμετωπίζουν υψηλά πρόστιμα.

 Στόχος του νέου ΚΟΚ

Η κυβέρνηση και το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών υποστηρίζουν ότι το νέο πλαίσιο δεν έχει εισπρακτικό χαρακτήρα, αλλά στοχεύει στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Όπως τόνισαν αξιωματούχοι, η Ελλάδα εξακολουθεί να καταγράφει υψηλό αριθμό τροχαίων ατυχημάτων σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, και η αυστηροποίηση των ποινών θεωρείται αναγκαία για να σωθούν ζωές.

 Τι πρέπει να γνωρίζουν οι οδηγοί

  • Οι έλεγχοι της Τροχαίας θα είναι πιο συχνοί και στοχευμένοι.

  • Οι παραβάσεις θα καταγράφονται άμεσα σε ηλεκτρονικό σύστημα.

  • Οι ποινές δεν θα διαγράφονται εύκολα και η επανάληψη της ίδιας παράβασης θα έχει πολλαπλάσιο κόστος.

Ο νέος ΚΟΚ φέρνει μια νέα εποχή για την οδική συμπεριφορά στην Ελλάδα. Οι οδηγοί θα πρέπει να προσαρμοστούν στα αυστηρότερα μέτρα, καθώς τα πρόστιμα και οι ποινές είναι πλέον τόσο υψηλά που η αδιαφορία για τον νόμο μπορεί να αποδειχθεί καταστροφική – όχι μόνο οικονομικά, αλλά και σε ό,τι αφορά την ανθρώπινη ζωή.

Χριστιάνα Θεοφάνους

Facebook Comments Box

Από Astarte1

Η Χριστιάνα Θεοφάνους γεννήθηκε στον Πειραιά. Φοίτησε στην Γαλλική Ακαδημία ενώ είναι πτυχιούχος Οικονομικών και πληροφορικής. Μιλάει Αγγλικά και Γερμανικά.

Απάντηση