Tο υπουργείο Παιδείας, αναφέρει στην ιστοσελίδα του ότι οι υποψήφιοι που ενδιαφέρονται να υποβάλουν Μηχανογραφικό Δελτίο θα μπορούν να απευθύνονται στο Λύκειό τους από σήμερα Δευτέρα 19 Ιουνίου μέχρι και την Παρασκευή 30 Ιουνίου 2023 για να αποκτήσουν προσωπικό κωδικό ασφαλείας (password). Στις ίδιες ημερομηνίες μπορούν να απευθύνονται στο Λύκειό τους και οι φετινοί τελειόφοιτοι που δεν έχουν υποβάλει αίτηση δήλωση για συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις έτους 2023, προκειμένου να δημιουργήσουν κωδικό ασφαλείας (password) για την υποβολή Π.Μ.Δ.
Από την Δευτέρα 19 Ιουνίου, πρέπει να προσέλθουν στο Λύκειό τους για να δημιουργήσουν προσωπικό κωδικό ασφαλείας (password) οι παρακάτω υποψήφιοι:
-Όσοι έχουν συμμετάσχει στις πανελλαδικές εξετάσεις ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ έτους 2023, και κατέχουν ή αποκτούν απολυτήριο (οι υποψήφιοι ΓΕΛ) και απολυτήριο και πτυχίο (οι υποψήφιοι ΕΠΑΛ), προκειμένου στη συνέχεια να υποβάλουν Μ.Δ. για την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ή/και Π.Μ.Δ. για την εισαγωγή τους σε δημόσιο Ινστιτούτο Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.). Σημειώνεται ότι στην περίπτωση που κάποιος υποψήφιος υποβάλει Μ.Δ και Π.Μ.Δ. ο προσωπικός κωδικός ασφαλείας (password) θα είναι ο ίδιος.
– Όσοι απόφοιτοι συμμετείχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις των ημερησίων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ τα έτη 2021 ή 2022, διεκδικώντας φέτος το 10% των θέσεων εισακτέων, χωρίς νέα εξέταση, προκειμένου να υποβάλουν Μηχανογραφικό Δελτίο. Επισημαίνεται ότι οι απόφοιτοι που είναι υποψήφιοι για το 10%, συμμετέχουν στη διαδικασία επιλογής με τα μόρια που είχαν επιτύχει στην τελευταία τους εξέταση. Οι υποψήφιοι αυτοί δεν έχουν τη δυνατότητα ή δικαίωμα να εξεταστούν ξανά σε ειδικό μάθημα ή στα αγωνίσματα για τα ΤΕΦΑΑ, αλλά συνυπολογίζονται τα μόρια που είχαν επιτύχει στην τελευταία τους εξέταση.
– Οι τελειόφοιτοι των Γενικών Λυκείων (ΓΕ.Λ.) και Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.) έτους 2023 που δεν συμμετείχαν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις αλλά επιθυμούν να υποβάλλουν Παράλληλο Μηχανογραφικό Δελτίο για την εισαγωγή τους σε δημόσιο Ινστιτούτο Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.).
Επισημαίνεται ότι οι υποψήφιοι θα υποβάλουν το Μ.Δ. και το Π.Μ.Δ. κατά το ίδιο χρονικό διάστημα το οποίο θα ανακοινωθεί αργότερα.
Υπενθυμίζεται ότι οι υποψήφιοι που είχαν δηλώσει συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις 2023 και παραπέμπονται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, στις επαναληπτικές πανελλαδικές εξετάσεις του Σεπτεμβρίου, καταθέτουν μηχανογραφικό μετά τις επαναληπτικές εξετάσεις, οπότε και θα μπορέσουν να αποκτήσουν προσωπικό κωδικό ασφαλείας (password).
Τι να προσέξετε στο Μηχανογραφικό
«Η επιλογή σπουδών είναι πολύ σημαντική υπόθεση και απαιτείται χρόνος για να πάρει τις σωστές αποφάσεις ο υποψήφιος. Γι’ αυτό πρέπει να ξεκινήσει από τώρα», επεσήμανε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Στράτος Στρατηγάκης, μαθηματικός και σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού.
Όπως ανέφερε, στο Μηχανογραφικό θα πρέπει να αποτυπωθούν οι πραγματικές επιθυμίες του υποψηφίου και οι υποψήφιοι θα πρέπει να πάρουν τις αποφάσεις τους σχετικά με το αντικείμενο των σπουδών που τους ενδιαφέρει, ανεξάρτητα από τις βαθμολογικές τους επιδόσεις, που μπορεί να τους αποπροσανατολίσουν από την επιθυμία τους.
«Βέβαια υπάρχει και η ΕΒΕ, που περιορίζει τις επιλογές κάποιων υποψηφίων, αλλά αν ένας υποψήφιος αποφασίσει να σπουδάσει πληροφορική, για παράδειγμα, μπορεί να βρει μία σχολή στην οποία θα έχει τη δυνατότητα να εισαχθεί, καθώς οι βάσεις τους κυμαίνονται από πολύ ψηλά μέχρι 9.500 μόρια. Κάτι ανάλογο συμβαίνει με τις περισσότερες σχολές, εκτός, βέβαια, από τις περιζήτητες, ιατρικές, νομικές και ψυχολογίες, που κρατούν πάντα υψηλές βάσεις», τόνισε.
Σύμφωνα με τον κ. Στρατηγάκη, η εφαρμογή του Μηχανογραφικού θα λειτουργήσει για περίπου 10 ημέρες, προκειμένου να ανακοινωθούν οι βάσεις στο τέλος του Ιουλίου. «Ο χρόνος αυτός δεν είναι αρκετός για δεύτερες και τρίτες σκέψεις, που κάποιες φορές οδηγούν σε καταλληλότερες επιλογές για τον υποψήφιο», εξήγησε.
Για τον κ. Στρατηγάκη, το σημαντικότερο κριτήριο για την επιλογή σπουδών είναι οι ίδιες οι σπουδές. «Οι υποψήφιοι πρέπει να μελετήσουν προσεκτικά τον Οδηγό Σπουδών κάθε σχολής που θέλουν να δηλώσουν. Είναι σημαντικό να γνωρίζουν ποια μαθήματα θα κληθούν να διαβάσουν τα επόμενα χρόνια, διότι αν δεν τους αρέσουν τα μαθήματα δεν θα τα διαβάσουν, με αποτέλεσμα να μην ολοκληρώσουν τις σπουδές τους, ή να γίνουν μέτριοι φοιτητές», εξήγησε.
Επιπλέον, θα πρέπει οι υποψήφιοι να έχουν και το γνωστικό υπόβαθρο, ώστε να ανταποκριθούν στις σπουδές που επιλέγουν.
Οι επαγγελματικές προοπτικές του πτυχίου μπορεί να είναι το δημοφιλέστερο κριτήριο, ωστόσο, σύμφωνα με τον έμπειρο αναλυτή, οι προοπτικές αυτές αλλάζουν συνεχώς, καθώς εξαρτώνται από την εξέλιξη της οικονομίας, «που είναι απρόβλεπτη διότι ζούμε σε ένα κόσμο που αλλάζει με ιλιγγιώδη ταχύτητα».
«Φυσικά θα λάβουν υπόψη τους και τις επαγγελματικές προοπτικές, αλλά δεν θα αποτελούν το πρώτο κριτήριο επιλογής», τόνισε και πρόσθεσε: «Τα επαγγέλματα που θα ασκήσει ο σημερινός υποψήφιος στην καριέρα του θα είναι πολλά και διαφορετικά. Στην επιλογή του θα μετρήσουν, πέρα από τις σπουδές του, και άλλοι παράγοντες όπως είναι οι εργασιακές του αξίες».
Χαμηλή βάση δεν σημαίνει χαμηλή αξία σχολής
Μία συμβουλή, για το τι θα πρέπει να έχουν υπ’ όψιν τους οι υποψήφιοι κοιτώντας το Μηχανογραφικό Δελτίο, είναι η εξής: ότι μία χαμηλόβαθμη σχολή δεν είναι απαραίτητα μία σχολή χαμηλής αξίας.
«Η βάση μιας σχολής και η αξία της είναι τελείως διαφορετικές έννοιες και δεν πρέπει να τις ταυτίζουμε», υπογράμμισε ο κ. Στρατηγάκης.
«Οι υποψήφιοι, αρκετά συχνά, θεωρούν ότι η βάση εκφράζει την αξία μιας σχολής. Έτσι, πιστεύουν ότι μία σχολή με υψηλή βάση είναι καλή, πράγμα που δεν ευσταθεί. Η βάση μίας σχολής εκφράζει τη ζήτηση για σπουδές σ’ αυτή τη σχολή. Η ζήτηση καθορίζεται από το επιστημονικό αντικείμενο, την πόλη και τις προοπτικές του πτυχίου. Δεν εκφράζει η ζήτηση την αξία. Μπορεί μια σχολή με χαμηλή βάση να είναι αυτό που θέλει ο υποψήφιος και κάποια άλλη, πιο υψηλόβαθμη, να μην είναι αυτό που θέλει», εξήγησε.
«Έχω δει αριστούχους να εγκαταλείπουν τη Νομική, διότι δεν ήταν αυτό που επιθυμούσαν. Κάθε χρόνο εισάγονται υποψήφιοι σε χαμηλόβαθμες σχολές που έχουν αριστεύσει. Αν κοιτάξουμε τα μόρια του πρώτου θα δούμε εντυπωσιακούς αριθμούς. Στο τμήμα Μαθηματικών στην Πάτρα, για παράδειγμα, ο πρώτος είχε 17.876 μόρια ενώ η βάση της σχολής ήταν 11.097. Με τα μόριά του μπορούσε να εισαχθεί σε όποιο τμήμα ήθελε˙ προτίμησε, όμως, το τμήμα Μαθηματικών», είπε χαρακτηριστικά.
πηγή vradini