Σήμερα η Εκκλησία μας εορτάζει την Πρώτη και Δεύτερη Εύρεση της Τιμίας Κεφαλής του Αγίου Ιωάννη του Πρόδρομου και Βαπτιστή του Κυρίου.
«Ἐκ γῆς ἀνατείλασα ἡ τοῦ Προδρόμου κεφαλή, ἀκτῖνας ἀφίησι τῆς ἀφθαρσίας, πιστοῖς τῶν ἰάσεων, ἄνωθεν συναθροίζει, τὴν πληθὺν τῶν Ἀγγέλων, κάτωθεν συγκαλεῖται, τῶν ἀνθρώπων τὸ γένος, ὁμόφωνον ἀναπέμψαι, δόξαν Χριστῷ τῷ Θεῷ» (Ἀπολυτίκιον τοῦ Προφήτου. Ἦχος δ’. Ταχὺ προκατάλαβε).
Το γεγονός της Εύρεσης, όπως και η ίδια η Τιμία Κάρα και ασφαλώς τα ιερά λείψανα των Αγίων, οι Άγιες εικόνες και άλλα ιερά αντικείμενα, απολαμβάνουν τιμής σύμφωνα με την Ορθόδοξη εκκλησιαστική παράδοση, όχι γιατί διαθέτουν κάποιες μαγικές ιδιότητες, αλλά γιατί ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός, που προσέλαβε και αφθαρτοποίησε την ύλη με τη σάρκωση και την ανάστασή Του, ενεργεί μέσω αυτών κατά τρόπο καταληπτό στους ανθρώπους.
Η Τιμία Κεφαλή του Προδρόμου, μετά από την αποτομή της, ενταφιάστηκε στη Μαχαιρούντα, όπου βρισκόταν το παλάτι του Ηρώδη. Εκεί την ανακάλυψαν, με θαυμαστό τρόπο, δύο μοναχοί, οι οποίοι και τη μετέφεραν στην πόλη Έμεσα. Μετά από πολλές περιπέτειες η Αγία κάρα έπεσε στα χέρια ενός αιρετικού μοναχού, ο οποίος απέδιδε τα πολλά θαύματα που αυτή, με τη χάρη του Θεού επιτελούσε, στην πλανεμένη διδασκαλία του. Η δεύτερη Εύρεση τοποθετείται στο έτος 431 μ.Χ., επί εποχής του αυτοκράτορα Θεοδοσίου του Μικρού και πραγματοποιήθηκε μετά από πολλές θαυμαστές εμφανίσεις του Αγίου και με τη συμβολή του Αρχιμανδρίτη Μελετίου και του Επισκόπου Εμέσης Ουρανίου, ο οποίος και την τοποθέτησε σε ναό που ανήγειρε για το σκοπό αυτό.
Ο Ιωάννης ο Βαπτιστής, σύμφωνα με τη διαβεβαίωση του Ιησού, είναι ο μεγαλύτερος Προφήτης που γεννήθηκε από γυναίκα. Είναι ο Πρόδρομος της παρουσίας Χριστού. «Μείζων εν γεννητοίς γυναικών προφήτης Ιωάννου του Βαπτιστού ουδείς εστί» (Λουκ. ζ’ 28). «Ουκ εγήγερται εν γεννητοίς γυναικών μείζων Ιωάννου Βαπτιστού» (Ματθ. ια΄ 11)
Με τον Τίμιο Πρόδρομο ολοκληρώνεται η Παλαιά Διαθήκη και ανοίγει η Καινή Διαθήκη, με την οποία αποκαλύπτεται σωματικώς ο Θεός στον κόσμο.
Επίσης, να σημειωθεί ότι την Τετάρτη και την Παρασκευή της πρώτης εβδομάδας του Τριωδίου επιτρέπονται όλες οι τροφές. Σκοπός η προετοιμασία για τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή, την κατανυκτική περίοδο προς το Πάσχα, στην οποία εισερχόμαστε την Καθαρή Δευτέρα 15 Μαρτίου. Ακόμη, για να κατανοήσουμε ότι η νηστεία από τις τροφές δεν είναι αυτοσκοπός, ούτε αρετή, αλλά μια πορεία ασκήσεως για απόκτηση των αρετών.
Του Επισκόπου Μεσαορίας Γρηγορίου
Πηγή: Orthodoxianewsagency.gr