Διαχρονικό αίτημα του ΚΠΙΣΝ αποτελεί η σύνδεσή του με το Μετρό, για τη βέλτιστη εξυπηρέτηση των εκατοντάδων χιλιάδων επισκεπτών του.
Στην κατασκευή της Γραμμής 4, η οποία βρίσκεται σε φάση υλοποίησης, και στην επέκταση της Γραμμής 2 προς τη Δυτική Αττική, που βρίσκεται εν μέσω διαγωνισμού, επικεντρώνεται το ενδιαφέρον γύρω από το Μετρό της Αθήνας.
Την ίδια ώρα, ωστόσο, ετοιμάζεται κκαι η επόμενη μέρα του μέσου σταθερής τροχιάς, ώστε να διευκολυνθούν οι μετακινήσεις ακόμα περισσότερων κατοίκων της πρωτεύουσας.
Μία από τις επεκτάσεις του Μετρό που που έχουν μελετηθεί σε προκαταρκτικό στάδιο είναι η επέκταση της Γραμμής 1 προς Καλλιθέα, ώστε να διευκολυνθεί η πρόσβαση στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, το οποίο κάθε χρόνο συγκεντρώνει εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες.
Σύμφωνα, μάλιστα, με δηλώσεις του Γενικού Διευθυντή του ΚΠΙΣΝ, Δημήτρη Πρωτοψάλτου, στο πλαίσιο εκδήλωσης για την τοποθέτηση φορτιστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων τον Νοέμβριο του 2023, η σύνδεση με το Μετρό αποτελεί διαχρονικό αίτημα του ιδρύματος και υποχρέωση του ελληνικού δημοσίου.
Για να πάρει, βέβαια, το συγκεκριμένο έργο -με προϋπολογισμό γύρω στα 400 εκατ. ευρώ- την άγουσα της υλοποίησης απαιτείται η ωρίμανσή του, μιας και μέχρι σήμερα έχει προχωρήσει μόνο η μελέτη χάραξης.
Το έργο
Προβλέπεται η δημιουργία ενός υπόγειου κλάδου της Γραμμής 1 μέσω διακλάδωσης μετά τον σταθμό Θησείου, με τη γραμμή να έχει μήκος περίπου 3,5 χλμ. και 4 σταθμούς: Χαμοστέρνας, Πλατεία Δαβάκη, Λόφος Φιλαρέτου και το Κέντρο Πολιτισμού.
Εφόσον κατασκευασθεί η διακλάδωση θα είναι η πρώτη επέκταση της γραμμής του ΗΣΑΠ από το 1957, όταν και έφτασε στην Κηφισιά, όπως και η πρώτη επέκταση γραμμής μέσω διακλάδωσης στο δίκτυο Μετρό της πρωτεύουσας.
Σημειώνεται ότι η διακλάδωση από Θησείο έως ΚΠΙΣΝ δεν αποτελεί το μοναδικό υπό εξέταση έργο για τη Γραμμή 1. Στην ατζέντα των αρμόδιων φορέων είναι και η επέκταση προς το βόρειο τμήμα της Εθνικής Οδού Αθηνών-Λαμίας.
Ειδικότερα, μελετάται επέκταση από Κηφισιά ως Βαρυμπόμπη, με υπογειοποίηση του σημερινού τερματικού σταθμού «Κηφισιά» και μετά με σήραγγα περίπου 2,5-3 χιλιομέτρων. Προβλέπεται η δημιουργία σταθμού στη «Νέα Ερυθραία» και τελικά η γραμμή να καταλήγει στην Βαρυμπόμπη.