Η Εκπαίδευση αποτελεί το σημαντικότερο θεσμό της Πολιτείας για να δημιουργεί πολίτες υπεύθυνους και ελεύθερους
Η παιδεία για τον Πλάτωνα, αποτελούσε τον ακρογωνιαίο λίθο για τη δημιουργία μίας κοινωνίας, όπου οι πολίτες της θα διέπονται από τις αξίες της σωφροσύνης, της ευσέβειας, της σοφίας και της ανδρείας και όλοι θα λειτουργούν με γνώμονα τη δικαιοσύνη. Όλα αυτά μπορούσαν να πραγματοποιηθούν μόνο μέσα από την κατάλληλη και σωστή αγωγή των πολιτών και γι’ αυτό το λόγο, μέσα από τη μελέτη των έργων του, διαπιστώνεται πως για τον Πλάτωνα η αγωγή πρέπει να ξεκινάει ήδη από την εμβρυακή ηλικία. Η λέξη παιδεία στην αρχαΐκή σήμαινε ότι περίπου και η λέξη «κουλτούρα» σήμερα δηλαδή την γενικότερη πνευματική και ψυχική καλλιέργεια για τον άνθρωπο μαζί με τον πολιτισμό. Είναι το εκπαιδευτικό (σχολικό) σύστημα μιας χώρας που σκοπός του είναι η καλλιέργεια των νοητικών, ψυχικών και σωματικών δυνάμεων του ατόμου. Η εκπαίδευση αφορά κυρίως την παιδεία που παρέχει το σχολικό σύστημα . Στόχος του είναι η ορθή κοινωνικοποίηση του ατόμου που μαθαίνει τόσο την αξία της κοινωνικότητας όσο και την ανάγκη σεβασμού των άλλων. Το άτομο προετοιμάζεται για την ακόλουθη ένταξη του στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο ενώ εξοικειώνεται με την τήρηση μιας υπεύθυνης στάσης. Καλλιεργεί παράλληλα την αισθητική και ψυχική υγεία του ατόμου. . Η παιδεία συμβάλλει στην διερεύνηση των δεξιοτήτων του ατόμου και στην επιλογή επαγγελματικού προσανατολισμού ενώ παράλληλα το εκπαιδευόμενο άτομο μπορεί να αντλήσει πληροφορίες σχετικά με τις επαγγελματικές προοπτικές που του διασφαλίζουν οι δεξιότητες αυτές. Όμως η ελλιπής χρηματοδότηση και ο μη μακροπρόθεσμος σχεδιασμός λόγω γενικευμένων οικονομικών προβλημάτων της χώρας και με πρόφαση τα προβλήματα αυτά τα χρήματα που δαπανώνται για την παιδεία μειώνονται διαρκώς με αποτέλεσμα τα ελληνικά σχολεία και εκπαιδευτικά ιδρύματα να υστερούν σε υλικοτεχνική υποδομή και να αδυνατούν να αξιοποιήσουν επαρκώς τις νέες τεχνολογίες . Παρατηρούνται δε ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό. Γενικά προκαλεί εντύπωση και η ελλιπής στήριξη της επαγγελματικής εκπαίδευσης που θα μπορούσε να αποφέρει μια ταχύτερη επαγγελματική αποκατάσταση στους μαθητές εκείνους που δεν επιθυμούν η δεν επιδιώκουν μια θέση στα ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Το μειωμένο ενδιαφέρον στην Ελλάδα για την επαγγελματική εκπαίδευση οφείλεται σε διαφορετικούς παράγοντες όπως κοινωνικούς, οικονομικούς, ιστορικούς, ενώ παράλληλα ως σήμερα έχει αφεθεί να αντιμετωπίζεται ως μια εκπαιδευτική υποδεέστερη διαδρομή σε σχέση με την γενική εκπαίδευση και ως σαν μια επιλογή για μαθητές οι οποίοι έχουν μέτριες έως κακές επιδόσεις στο σχολείο και οι οποίοι δεν ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για την εκπαίδευση. Κατά προτεραιότητα ζητούμενο για κάθε εκπαιδευτικό σύστημα είναι να προσφέρει στο άτομο ικανές δεξιότητες προκειμένου να είναι σε θέση να ανταπεξέλθει στις αυξημένες απαιτήσεις της σύγχρονης τεχνολογικής εποχής, ουσιαστικές γνώσεις , ικανότητα σκέψης και δυνατότητα διαχείρισης του τεράστιου αριθμού των πληροφοριών. Επίσης την αξιοποίηση νέων τεχνολογιών και ανταπόκριση της εκπαιδευτικής διαδικασίας στις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Εν κατακλείδι το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα αντιμετωπίζει ορισμένες χρόνιες παθογένειες που έχουν οδηγήσει στην απαξίωση του αλλά και στην αδυναμία του να προσφέρει ουσιαστική παιδεία που είναι αναγκαία σε μια τόσο ανταγωνιστική και ραγδαία εξελισσόμενη κοινωνία.
Χριστιάνα Θεοφάνους
Ακολουθήστε το Kalithea Press στο Google News Feed, για να ενημερώνεστε σωστά και έγκαιρα