Σε αναπροσαρμογή των μισθών των εργαζομένων στο Δημόσιο βλέπει το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευενών (ΚΕΠΕ) να οδηγούν οι έως τώρα -αλλά και η επικείμενη – αύξηση του κατώτατου μισθού στον ιδιωτικό τομέα.
Το πόρισμα το οποίο υπεβλήθει στο Υπουργείο Εργασίας για την αξιολόγηση του ισχύοντος νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου, “ο κατώτατος μισθός σε δωδεκάμηνη βάση (831,83€) έχει πλέον ξεπεράσει τον “κατώτατο” μισθό του Δημοσίου (ΜΚ1 για Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης 780€) και εύλογα μπορεί να εγείρει αξιώσεις για αλυσιδωτές μισθολογικές αυξήσεις στο Δημόσιο τομέα επιβαρύνοντας τα δημόσια οικονομικά”.
Αυξήσεις της τάξεως από 3% έως και 15,8% πέφτουν στο τραπέζι της κυβέρνησης για την αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού από την 1η Απριλίου.
Σύμφωνα με τις εκθέσεις που υπέβαλλαν η ΤτΕ, το ΚΕΠΕ, ο ΙΟΒΕ και τα επιστημονικά ινστιτούτα της ΓΣΕΒΕΕ, της ΕΣΕΕ, του ΣΕΤΕ και της ΓΣΕΕ στο Υπουργείο Εργασίας και τις οποίες αποκαλύπτει σήμερα το Capital.gr, οι αυξήσεις τις οποίες προτείνει κάθε φορέας που εμπλέκεται στη διαβούλευση για τον κατώτατο μισθό έχουν ως εξής:
* ΚΕΠΕ: 3% -4%
Από το ΚΕΠΕ αναφέρεται πως “δεδομένου ότι ο ρυθμός ανάπτυξης της οικονομίας το 2023 εκτιμάται ότι θα κυμανθεί περίπου στο 2%, οποιαδήποτε αύξηση του κατώτατου μισθού πάνω από 3 με 4% θα αυξήσει το μοναδιαίο κόστος εργασίας. Εντούτοις, επειδή και οι υπόλοιπες χώρες με τις οποίες ανταγωνιζόμαστε αναμένεται να αυξήσουν αξιόλογα τις κατώτατες αμοιβές τους, μια μάλλον όχι υπέρμετρα υψηλή αύξηση δεν θα δημιουργήσει αξιόλογο έλλειμα ανταγωνιστικότητας”.
* ΤτΕ: 3% -5%
Σύμφωνα με την ανάλυση της Τράπεζας της Ελλάδος, “τα δύο βασικά οικονομικά κριτήρια για την εκτίμηση του περιθωρίου μιας αύξησης του κατώτατου μισθού είναι η διαφύλαξη της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας και της σταθερότητας των τιμών“.
*ΙΟΒΕ: 5%
“Υπάρχει περιθώριο για αύξηση του κατώτατου μισθού σε ονομαστικό επίπεδο, προς την περιοχή του εκτιμώμενου πληθωρισμού για το 2023”, αναφέρει το πόρισμα του ΙΟΒΕ. Η εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού για το 2023 προβλέπει πληθωρισμό 5% φέτος.
Από πλευράς ΙΜΕ της ΓΣΕΒΕΕ αναφέρεται πως “στην περίπτωση αυτή και δεδομένου ότι κυρίως θα επηρεαστούν οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις – παρά τη βελτίωση που καταγράφεται στις έρευνες οικονομικού κλίματος του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας και υπερχρέωσης – είναι αναγκαίο να ληφθούν μέτρα προκειμένου να αντιμετωπίσουν το επιπρόσθετο κόστος, όπως ενδεικτικά αναφέρουμε την πλήρη κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος”.
* ΙΝΣΕΤΕ: 5,5%
Το πόρισμα του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων αναφέρει πως “για το 2023 σχεδιάζεται τώρα νέα αύξηση του κατώτατου μισθού, με δεδομένο και το σημαντικό carry over από την αύξησή του κατά 7,54% από 1ης Μαΐου 2022. Αυτό σημαίνει ότι αν η νέα αύξηση ανέλθει σε 5,5%, όπως προτείνει το ΙΝΣΕΤΕ με βάση τις αναλύσεις που ακολουθούν, τότε ο κατώτατος μισθός θα διαμορφωθεί στα € 752,22 σε 14μηνη βάση και στα € 877,58 σε 12μηνο βάση από την 1η Απριλίου 2023”.
* ΙΝΕ-ΓΣΕΕ: 15,8%
Από πλευράς ΙΝΕ της ΓΣΕΕ προτείνεται “αύξηση του κατώτατου μισθού στο 60% του διάμεσου μισθού πλήρους απασχόλησης, συν τον προσδοκώμενο πληθωρισμό για το 2023, δηλαδή στα 826 ευρώ (σ.σ. ισοδυναμεί με αύξηση 15,8% σε σχέση με το υφιστάμενο επίπεδο), με άμεση συμφωνία των κοινωνικών εταίρων για το χρονοδιάγραμμα επίτευξής του.
* ΙΝΕΜΥ – ΕΣΕΕ: Έως 5%
Το πόρισμα του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ αναφέρει πως“εντός ενός πρωτόγνωρα ρευστού και αβέβαιου οικονομικού και επιχειρηματικού περιβάλλοντος, μια ενδεχόμενη νέα αύξηση του κατώτατου μισθού θα πρέπει αφενός να είναι λελογισμένη (χαμηλότερη του ρυθμού πληθωρισμού) και αφετέρου να συνδεθεί με επιδότηση των ασφαλιστικών εργοδοτικών εισφορών και την κατάργηση επιβαρύνσεων, όπως εκείνων του τέλους επιτηδεύματος και της προκαταβολής φόρων. Σε τελική ανάλυση, η ενίσχυση του εισοδήματος των πλέον αδύνατων οικονομικά συνανθρώπων μας θα μπορούσε να ολοκληρωθεί και με στοχευμένα μέτρα ανακούφισης κατά της ακρίβειας, πέρα από την προστασία που προσφέρει ο κατώτατος μισθός”. Δεδομένης της επίσημης πρόβλεψης του ΥΠΟΙΚ για πληθωρισμό 5% το 2023, το ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ “δείχνει” αύξηση χαμηλότερη του 5%.
Το χρονοδιάγραμμα προβλέπεται από εδώ και στο εξής ως ακολούθως:
– Η διαβίβαση του υπομνήματος και της τεκμηρίωσης κάθε διαβουλευομένου από την Επιτροπή Συντονισμού της διαβούλευσης προς τους λοιπούς εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων, με πρόσκληση για προφορική διαβούλευση, θα πραγματοποιηθεί το αργότερο έως τις 10 Φεβρουαρίου 2023.
– Η διαβίβαση όλων των υπομνημάτων και της τεκμηρίωσης των διαβουλευομένων, καθώς και της έκθεσης των εξειδικευμένων επιστημονικών και ερευνητικών φορέων, στο Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) προς σύνταξη Σχεδίου Πορίσματος Διαβούλευσης, θα πραγματοποιηθεί το αργότερο έως τις 20 Φεβρουαρίου 2023.
– Το σχέδιο του πορίσματος διαβούλευσης θα ολοκληρωθεί το αργότερο έως τις 28 Φεβρουαρίου 2023.
– Τέλος, η εισήγηση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων προς το Υπουργικό Συμβούλιο για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού των υπαλλήλων και του κατώτατου ημερομισθίου των εργατοτεχνιτών θα υποβληθεί το αργότερο έως τις 10 Μαρτίου 2023.
– Ο νέος κατώτατος μισθός θα ισχύσει από την 1η Απριλίου 2023.
Μάλιστα, όπως επισημαίνουν στο Capital.gr αναλυτές, από την 1η Απριλίου 2023, οπότε θα ισχύσει η νέα αύξηση του μικτού κατώτατου μισθού, το χάσμα μεταξύ αυτού και του “κατώτατου” μισθού του Δημοσίου θα διευρυνθεί ακόμη περισσότερο.
Σήμερα, ανέρχεται στο 6,5%, δηλαδή ο κατώτατος μισθός στον ιδιωτικό τομέα σε δωδεκάμηνη βάση (δηλαδή ενσωματώνοντας και τον 13ο και 14ο μισθό) είναι κατά 6,5% υψηλότερο από τον “κατώτατο” μισθό στον ιδιωτικό τομέα.
Και αυτό γιατί ενώ οι μισθοί στο δημόσιο έχουν μειωθεί και έπειτα “παγώσει” από το 2010 (δηλαδή για 13 συναπτά έτη), ο κατώτατος μισθός στον ιδιωτικό τομέα μειώθηκε μεν 22% το 2012 αλλά έμεινε παγωμένος έως και τις αρχές του 2019. Έκτοτε αυξήθηκε τρεις φορές, ενώ θα αυξηθεί και μία τέταρτη φορά τον ερχόμενο Απρίλιο.
Όλα τα σενάρια συγκλίνουν πως η αύξηση του ερχόμενου Απριλίου θα ανέρχεται τουλάχιστον 5,5%. Σ΄αυτήν την περίπτωση, ο νέος κατώτατος μισθός στον ιδιωτικό τομέα, σε 12μηνη βάση θα ανέλθει στα 877 ευρώ (μικτά). Δηλαδή το χάσμα μεταξύ κατώτατου μισθού στον ιδιωτικό τομέα και εκείνο του δημοσίου θα ανέλθει σχεδόν στο 12,5%.
Ωστόσο, το χάσμα αυτό αναμένεται να μειωθεί από το 2024, κυρίως μέσω του νέου ενιαίου μισθολογίου, το οποίο έχει εξαγγείλει ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, κος Κυριάκος Μητσοτάκης από το βήμα της ΔΕΘ τον περασμένο Σεπτέμβριο.
Το μέτρο αυτό έχει κοστολογηθεί από την κυβέρνηση σε 500 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Δεδομένου ότι το 2023 η μισθολογική δαπάνη του δημοσίου, βάσει του προϋπολογισμού του 2023, θα ανέλθει στα 13,796 δις. ευρώ, μία αύξηση 500 εκατ. ευρώ στους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων ισοδυναμεί με μία βελτίωση 3,5% για αυτούς κατά μέσο όρο, σύμφωνα με κύκλους του δημοσίου με γνώση των μισθολογικών υποθέσεων του δημοσίου, με τους οποίους ήλθε σε επαφή το Capital.gr.
Έτσι το χάσμα μεταξύ κατώτατου μισθού στον ιδιωτικό και κατώτατου στο δημόσιο θα μειωθεί.
Η ενίσχυση των δημοσίων υπαλλήλων έστω και με τη μορφή παρεμβάσεων σε στοχευμένες ομάδες έχει ήδη ξεκινήσει με το έκτακτο επίδομα των 600 ευρώ στους ενστόλους φέτος τα Χριστούγεννα.
Επίσης, με ήδη ψηφισμένους νόμους από την 1η Ιανουαρίου 2023 έχει πάψει να παρακρατείται από τις φορολογητέες μηνιαίες αποδοχές των μισθωτών υπαλλήλων του Δημοσίου, οι οποίες υπερβαίνουν τα 1.000 ευρώ, η ειδική εισφορά αλληλεγγύης.
Παράλληλα, από την ίδια ημερομηνία (1η Ιανουαρίου 2023) θα πάψει να παρακρατείται από τις μικτές αποδοχές των πολιτικών υπαλλήλων του Δημοσίου η μη ανταποδοτική εισφορά 1% υπέρ του Ταμείου Πρόνοιας. Το δημοσιονομικό κόστος του μέτρου αυτού υπολογίζεται σε 50 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, έχει ψηφισθεί σύστημα κινήτρων επίτευξης στόχων και ανταμοιβής υπαλλήλων του δημοσίου τομέα, ενώ ήδη εφαρμόζεται το νέο ειδικό μισθολόγιο στο ΕΣΥ, ενώ από το 2024 θα ισχύσει νέο, αναπροσαρμοσμένο μισθολόγιο για τις ένοπλες δυνάμεις.