Ο εκφοβισμός δυστυχώς απασχολεί πολύ έντονα όλο και περισσότερο την κοινωνία, την πολιτεία, την εκπαιδευτική κοινότητα και την οικογένεια. Οφείλουμε όλες και όλοι μας, να είμαστε όχι απλά ευαίσθητοι ως προς την αναγνώρισή του, αλλά και πάρα πολύ σωστά ενημερωμένοι και ως προς την έγκαιρη αντιμετώπισή του προκειμένου να το αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά.
Το bullying, όπως πλέον συνηθίζουμε να λέμε όταν αναφερόμαστε στον εκφοβισμό, πρόκειται για ένα ισχυρό είδος κακοποιητικής συμπεριφοράς, από άτομα ή ομάδες, προς άλλα μεμονωμένα, κυρίως, άτομα αλλά ακόμα και ομάδες. Η κακοποίηση μπορεί να είναι λεκτική, ψυχολογική, σωματική, άμεση ή έμμεσα εφαρμοζόμενη, με βασικό χαρακτηριστικό τη συστηματική άσκηση κάποιας μορφής βίας ή απειλής, μέσα στο σχολείο ή και έξω από αυτό.
Πιο συχνά ο εκφοβισμός ταυτίζεται με το σχολικό περιβάλλον, στην πραγματικότητα, όμως, έχει εξαπλωθεί σε όλες τις ηλικίες και τις κοινωνικές ομάδες. Μπορεί να τον συναντήσει κανείς στον χώρο εργασίας, στο γυμναστήριο, στη γειτονιά, στην οικογένεια, αλλά και στον «κόσμο» social media.Το αν ένας νέος άνθρωπος ή ένα παιδί θα προχωρήσει στον εκφοβισμό ή θα υπομένει το ίδιο αυτή τη νοσηρή κατάσταση, είναι στενά συνδεδεμένο με τη σχέση του με την οικογένεια και τους γονείς του.
Το σημαντικό βέβαια είναι τι κάνουμε στην πράξη για να αντιμετωπίσουμε το bullying.
Η υλοποίηση των προγραμμάτων αυτών σε εκατοντάδες σχολεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε όλη την Ελλάδα, έχει δώσει τη δυνατότητα έκφρασης ατομικά ή ομαδικά, με έμφαση στην ισότητα των ευκαιριών και έχει εκπαιδεύσει πολλά παιδιά να επιλύουν ειρηνικά, τις διαφορές τους.
Επιπλέον, η εμπειρία μου δείχνει την αναγκαιότητα ενημέρωσης και συζήτησης με τα παιδιά σε σταθερή βάση αλλά και την ενίσχυση της συνεργασίας και επικοινωνίας όλων των φορέων – παιδιών, γονέων, εκπαιδευτικών, κοινωνίας – στην αντιμετώπιση του τόσου σημαντικού κοινωνικού φαινομένου. Για αυτό και πιστεύω ότι τέτοιες πολύ σπουδαίες πρωτοβουλίες, όπως ο νόμος «Ζούμε Αρμονικά Μαζί – Σπάμε τη Σιωπή» για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία του Υπουργείου Παιδείας (τον Μάρτιο του 2023) είναι προς την σωστή κατεύθυνση.
Πιο συγκεκριμένα, στο πλαίσιο αυτού του Νόμου έχει δημιουργηθεί επιστημονική́ επιτροπή́ αξιολόγησης και εκπόνησης πρωτοκόλλων χειρισμού́ και αντιμετώπισης περιστατικών ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού́.
Η επιτροπή αυτή, μεταξύ άλλων, έχει την ευθύνη για την ανάπτυξη, την εποπτεία και την επιμέλεια της ψηφιακής πλατφόρμας, την επιστημονική αξιολόγηση και αξιοποίηση των αναφορών που καταγράφονται σε αυτήν, τη συναγωγή συμπερασμάτων, τη σύνταξη πορισμάτων και την ανάπτυξη επιστημονικών πρωτοκόλλων που ακολουθούνται και διευκολύνουν τον χειρισμό των σχετικών υποθέσεων.
Ειδικότερα για την ψηφιακή πλατφόρμα θα ήθελα να σημειώσω ότι πρόσβαση έχουν οι μαθητές και οι γονείς, καθώς και όσοι έχουν την επιμέλεια μαθητών. Η δε πρόσβαση διασφαλίζεται με τη χρήση ατομικών κωδικών εισόδου και σημαντικό είναι να επισημανθεί ότι η ψηφιακή πλατφόρμα είναι προσβάσιμη από τα άτομα με αναπηρία.
Κλείνοντας αυτή τη συνοπτική παρουσίαση του σοβαρού αυτού κοινωνικού αυτού φαινομένου, καθώς και κάποιων τρόπων και δράσεων αντιμετώπισής του, αισθάνομαι την ανάγκη να τονίσω και πάλι, ότι όλες και όλοι μας από όπου και αν βρισκόμαστε οφείλουμε να κινητοποιούμαστε για να το «ξεριζώσουμε» από την κοινωνία μας. Να λέμε με τις πράξεις μας ΟΧΙ στον σχολικό και διαδικτυακό εκφοβισμό.
της Ντόρας Πάλλης άρθρο indicator.gr
*Η Ντόρα Πάλλη είναι Γενική Γραμματέας της Εθνικής Ολυμπιακής Ακαδημίας της Ελλάδας, Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Μοντέρνου Πεντάθλου & μέλος της επιστημονική́ς επιτροπή́ς περιστατικών ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού́ του Υπουργείου Παιδείας