Υγεία

Χάρης Θεοχάρης στο Sputnik: Θα εμβολιαστώ πρώτος πρώτος – Κοινοί κανόνες στα ταξίδια με rapid test

Την εκτίμηση ότι τα εμβόλια πριν τις αρχές του καλοκαιριού θα αλλάξουν τη συμπεριφορά των ταξιδιωτών και έτσι θα αρχίσει να κινείται πάλι ο ελληνικός τουρισμός, διατυπώνει στο Sputnik ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης, αναλύοντας παράλληλα όλα τα δεδομένα για τη «χτυπημένη» βαριά βιομηχανία της χώρας.

«Δεν υπάρχει πιο μακριά από την αλήθεια εκτίμηση, ότι το άνοιγμα στον τουρισμό ευθύνεται για το δεύτερο κύμα πανδημίας στη χώρα. Δεν θέλω να την πω fake news. Γιατί μπορώ να αντιληφθώ την αγωνία. Αλλά είναι μύθος, είναι μια εντελώς λανθασμένη εκτίμηση» τονίζει στο Sputnik ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης.

Συνεχίζοντας, ο κ. Θεοχάρης παρουσιάζει τις κυβερνητικές στρατηγικές για την επανεκκίνηση του τουρισμού το 2021 και εκθέτει τις κινήσεις που προώθησε για την αποπληρωμή του θερινού χρέους που έχει αφήσει ο τουριστικός κολοσσός TUI στις τουριστικές επιχειρήσεις μας.

Αναλυτικά η συνέντευξη με τον υπουργό Τουρισμού Χάρη Θεοχάρη:

– Eισπράττω, κύριε υπουργέ, από παντού τον πανικό και τον αλαλαγμό του τουριστικού κλάδου, για την πανωλεθρία που έχει υποστεί λόγω της πανδημίας. Σε τι ποσοστά έχει φτάσει η πτώση συγκριτικά με το ‘19; Τι λένε τα συγκεντρωτικά σας στοιχεία;

Τα νούμερα είναι περίπου στο 23% των περσινών. Grosso modo εκεί θα καταλήξει και η χρονιά.

– Έχουν ανακοινωθεί και τα νούμερα του Σεπτεμβρίου. 

Ναι. Οπότε πρακτικά και δεδομένου του lockdown του Δεκεμβρίου σε όλη την Ευρώπη, όχι αποκλειστικά στη χώρα μας, ένας ακόμα μήνας μένει για το 2020. Σε κάθε περίπτωση, θεωρώ ότι και αυτές οι επιδόσεις, δεδομένων των συνθηκών και της δυσκολίας του να ανοίξουμε και να κρατήσουμε την ισορροπία, είναι μια επιτυχία.

– Το μεγάλο ερώτημα που πιέζει σήμερα είναι πώς θα ανοίξει πάλι ο τουρισμός, ποιο είναι το σχέδιό σας. Οι αεροπορικές εταιρείες ζητούν μοριακά τεστ για τους ταξιδιώτες. Τι ακριβώς σχεδιάζετε για τη μεγάλη επανεκκίνηση του 2021;

Αυτό το οποίο έχουμε κάνει από την πρώτη στιγμή -βλέποντας πώς κινήθηκε το φετινό καλοκαίρι- ήταν να χωρίσουμε στρατηγικά την περίοδο της κρίσης σε στάδια. Το πρώτο κομμάτι ήταν εκείνο του ‘20, με κύριο στόχο το άνοιγμα. Καταφέραμε κι ανοίξαμε, δηλαδή, μια σειρά από επιχειρήσεις, κάποιες αποφάσισαν να μην ανοίξουν καθόλου.

– Τι ποσοστό άνοιξε τελικά, με όλα τα ρίσκα; Πόσα ξενοδοχεία ανοίξανε το 2020;

Η εικόνα είναι ότι πάνω από το 50% άνοιξε. Και μάλιστα άκουγα, ειδικά σε πιο νότιες περιοχές που βοηθά ο καιρός, ανθρώπους να ανοίγουν τα ξενοδοχεία τους και μέσα στον Σεπτέμβριο, διέκριναν προφανώς ότι υπήρχε αυτού του είδους η δυναμική. Οι πτήσεις είχαν προγραμματιστεί να αρχίσουν να «δαγκώνουν» και τον Δεκέμβριο, αλλά ήρθε το δεύτερο κύμα πανδημίας.

Ένα 60% των χωρών είχαν μειώσει τους περιορισμούς που είχαν επιβάλει, καμία χώρα δεν τους αφαίρεσε εντελώς. Αυτό ήταν θετικό για εμάς παρότι οδήγησε σε έναν κατακερματισμό. Κάθε χώρα είχε τους δικούς της κανόνες, η μια έλεγε 10 μέρες καραντίνα, η άλλη 14, άλλοι επέτρεπαν την περιοχή – “ναι στην Κρήτη“, “όχι στη Μύκονο“. Όλα αυτά τα παρακολουθήσαμε το καλοκαίρι.

Αυτό ήταν το πρώτο στάδιο, το οποίο ήταν αναγκαίο, αλλά εξαιρετικά δύσκολο να το διαχειριστείς καθημερινά, το οποίο οδήγησε και σε πολύ άσχημες εικόνες, όπως για παράδειγμα αυτή με τους Βρετανούς τουρίστες στη Γαλλία που τρέχανε πανικόβλητοι να βρουν εισιτήρια για να επιστρέψουν στη χώρα τους την Πέμπτη οπότε ανακοινώθηκε ότι επιβάλλεται καραντίνα την Παρασκευή και το Σάββατο. Πράγματα που δεν επιτρέπουν μακροπρόθεσμη εκ νέου ανάπτυξη στον κλάδο.

Το επόμενο στάδιο θα ξεκινήσει όταν θα έχει εμπεδωθεί το εμβόλιο ως μια πιο μόνιμη λύση, που θα μας επιτρέψει να ξαναεστιάσουμε στο ανέβασμα της αγοράς στα παλιά επίπεδα. Αν θα πάρει τρία χρόνια ή πέντε χρόνια, θα φανεί, ανάλογα και με τους κλάδους.

– Το εμβόλιο της Μοdena μόλις ανακοινώθηκε ότι δεν μας διασφαλίζει από νέα κύματα πανδημίας!

Αυτές είναι ιατρικές εξελίξεις που θα παρακολουθούμε στενά και με αγωνία, αλλά δεν μπορούμε και να τις επηρεάσουμε. Μας επηρεάζει στο ότι δεν μπορούμε  να σχεδιάσουμε με αυτές σαν δεδομένες. Προφανώς θα επέλθει μια κατάρρευση αν δεν ευοδωθούν οι ιατρικές προσπάθειες. Άρα το ζήτημα είναι να μπορέσουμε να χρησιμοποιήσουμε νέα εργαλεία στα χέρια μας, όπως τα γρήγορα τεστ, όχι τα μοριακά, που με φτηνό κόστος και με ταχύτητα θα μας επιτρέψουν, χωρίς μεγάλο διαδικαστικό ή επιχειρησιακό πρόβλημα, να διασφαλίσουμε κοινούς κανόνες στα ταξίδια. Αυτή είναι η προσπάθεια που κάνουμε σήμερα με συγκεκριμένες προτάσεις και σε εθνικό επίπεδο και σε ευρωπαϊκό.

– Επομένως, η απάντησή σας ως υπουργείο για την ώρα είναι τα rapid test;

Ναι, αν και οι εταιρείες των rapid test λένε ότι σε κάποιες περιπτώσεις ίσως χρειάζεται και το μοριακό τεστ, που κατά την άποψή μου, πρέπει να χρησιμοποιηθεί σε πιο κρίσιμες περιπτώσεις, παράδειγμα στις πιο κόκκινες χώρες-ζώνες ή σε υγειονομικές περιπτώσεις, όπως τα νοσοκομεία.

Τι κερδίζουμε ακριβώς με το rapid test;

Είναι φτηνότερο και γρηγορότερο, άρα μπορεί αν γίνει σε όλους, ενώ το μοριακό θέλει 24 ώρες για να βγει το αποτέλεσμα, είναι πιο πολύπλοκο ως διαδικασία. Άρα κερδίζουμε σε ασφάλεια. Κάνοντας σε περισσότερους πιο γρήγορα τα τεστ μπορούμε να είμαστε πιο αποτελεσματικοί γρηγορότερα.

Σας δίνω ένα παράδειγμα: Ερχόντουσαν οι ταξιδιώτες στα αεροδρόμια, τους κάναμε το τεστ και μετά από 24 ώρες τους ψάχναμε στο ξενοδοχείο τους για να τους βάλουμε σε  απομόνωση, στην περίπτωση που έβγαινε θετικό. Τώρα πια αυτό θα μπορεί να γίνει την ίδια στιγμή στο αεροδρόμιο. Δεν θα τον ψάχνεις τον τουρίστα. Αυτό είναι το πρώτο.

διάβασε και αυτό  Κορονοϊός: 3080 νέα κρούσματα σήμερα στην Ελλάδα - 72 νεκροί, 753 διασωληνώσεις

Το δεύτερο είναι ότι είναι φθηνό το rapid test κι άρα μπορεί να φύγει από την εξίσωση του δημοσιονομικού κόστους. Πολλές χώρες, που δεν είχαν ενδεχομένως δημοσιονομικά τη δυνατότητα να τεστάρουν περισσότερους πολίτες, θα μπορούν να το κάνουν. Αυτό σημαίνει ότι περνώντας το κόστος στον πελάτη απελευθερώνονται οι δημόσιοι πόροι πάλι για την Υγεία.

Και το τρίτο είναι ότι ακριβώς επειδή αντικαθιστούν τις οριζόντιες απαγορεύσεις και το μόνο που αλλάζει είναι η ένταση των τεστ -αν θα το κάνουν δηλαδή όλοι ή λιγότεροι- αν θα είναι ένα ή δύο, μπορεί να γίνει καλύτερος αναπτυξιακός προγραμματισμός από τις επιχειρήσεις, είτε λέγονται αεροπορικές, είτε tour operator, είτε λέγονται ξενοδοχεία.

– Έχετε σημάδια κινητικότητας για τη νέα χρονιά; Τα ξενοδοχεία και οι εργαζόμενοι στον τουριστικό κλάδο γκρινιάζουν. Τι αναμένετε το 2021 κι από ποιες χώρες;

Τα ξενοδοχεία γκρινιάζουν, αλλά είναι κι ευχαριστημένα για τη φετινή χρονιά.

– Ευχαριστημένα;

Ναι. Ρωτήστε, λ.χ., στη Ρόδο, στην Κω, στην Κρήτη, στην Κέρκυρα και στα Ιόνια νησιά, στις Κυκλάδες και στους μικρούς προορισμούς ιδιαίτερα, Σαμοθράκη, Αλόννησο, στις Σποράδες όλες! Η εικόνα που έχω σε αυτές τις περιοχές είχε ένα πάρα πολύ θετικό πρόσημο σε σχέση με αυτό που περιμένανε πάντοτε. Είμαστε σε πανδημία! Αυτό είναι το ένα. Δεν βλέπουμε, βάλτε πολλά εισαγωγικά εδώ, «αχαριστία» από την πλευρά των ξενοδόχων, αναγνωρίζουν τη δουλειά, την προσπάθεια που έγινε και είναι ευχαριστημένοι που μπόρεσαν να ανοίξουν και να βγάλουν, όχι υπερκέρδη, αλλά να μειώσουν σε ένα βαθμό το φετινό πρόβλημα.

– Σε σχέση με το 2021 ποια είναι τα προγνωστικά; Υπάρχει κινητικότητα;

Βλέπουμε μια πολύ καλύτερη κατάσταση από φέτος, με την έννοια ότι υπάρχουν πολύ περισσότερες κρατήσεις απ’ ό,τι την ίδια περίοδο πέρσι.

– Τι είδους κρατήσεις;

Είναι κυρίως κρατήσεις μεταφοράς από φέτος στο ’21, δεν είναι οι φυσικές κρατήσεις. Εξάλλου, οι πραγματικές κρατήσεις φεύγουν από το να είναι μακροπρόθεσμες και γίνονται πολύ βραχυπρόθεσμες. To «late booking» έχει αρχίσει και επιβάλλεται στο μεγαλύτερο μέρος της αγοράς, γιατί δεν είναι εύκολο να κάνεις στη σημερινή συνθήκη έναν προγραμματισμό. Αν ρωτήσουμε τι θα συμβεί μεταξύ Ρωσίας και Ελλάδας, αν θα επιτρέπονται ή όχι οι πτήσεις τον Μάρτιο ή τον Μάιο ή τον Ιούνιο, δεν θα μπορούμε να απαντήσουμε με ασφάλεια. Αυτό αναγκάζει τους πάντες να μεταθέσουν τα πλάνα τους για πολύ αργότερα.

Η δική μου αίσθηση, πάντως, είναι ότι κάποια στιγμή τα εμβόλια τα οποία φαίνεται ότι έχουν και θετικά αποτελέσματα, κάποια στιγμή, πριν από τις αρχές του καλοκαιριού, θα έχουν αλλάξει τη συμπεριφορά των ταξιδιωτών και θα αρχίσουμε να βλέπουμε την τουριστική ζήτηση πιο έντονη.

Η μεταφορά των κρατήσεων που ακυρώθηκαν το ’20 από ποιες χώρες είναι; Επίσης, ενδείξεις κινητικότητας από ποιες χώρες προέρχονται; Θυμάμαι τον Δεκέμβρη του ’19 μιλούσατε για έναν στόχο κοντά στο μισό εκατομμύριο τουριστών από την Κίνα για την επόμενη διετία. Η Κίνα μπορεί να αποτελέσει όντως μεγάλη αγορά; Μπορεί να σώσει τον τουρισμό μας;

Όχι. Πριν την κρίση οι μεγάλες αγορές ήταν οι ευρωπαϊκές, Γερμανία, Βρετανία, Γαλλία, Ιταλία, Βουλγαρία – η τελευταία σε αριθμό, όχι σε εισόδημα. Κι από εκεί και πέρα, ΗΠΑ. Καναδάς, Αυστραλία και δειλά δειλά η Κίνα. Μετά την κρίση, το long haul, οι μακρινοί προορισμοί μεταξύ των οποίων και η Κίνα, έχει καταρρεύσει. Είναι πάρα πολύ δύσκολο να ταξιδέψει ο κόσμος με αεροπλάνο σε υπερατλαντικές πτήσεις, επομένως η πτώση ήταν μικρότερη στην περιοχή μας, είτε λέγεται Μέση Ανατολή, είτε λέγεται κυρίως Ευρώπη.

– Αυτό είναι μια τάση που βλέπετε και για το 2021;

Ναι, αυτό είναι μια τάση που θα συνεχιστεί και του χρόνου. Δεν είναι ακόμα η εμπιστοσύνη του πελάτη τέτοια ώστε να κάνει μεγάλα ταξίδια. Σε κάθε περίπτωση, εμείς ήδη ξεκινάμε την ενεργοποίηση στρατηγικών στόχων που είχαμε και με την Κίνα, μέσω διαφόρων Μνημονίων που έχουμε υπογράψει με εξειδικευμένους συμβούλους, προκειμένου να βοηθήσουν το ελληνικό τουριστικό προϊόν να γίνει πιο φιλικό στους Κινέζους και να προχωρήσουμε στα στρατηγικά μας βήματα. Πιστεύουμε ότι πρέπει να λειτουργήσουμε στρατηγικά. Αυτός που υπό άλλες συνθήκες θεωρείται «νεκρός χρόνος», μπορεί να αξιοποιηθεί για τέτοιου είδους δράσεις.

– Σε ποιες νέες αγορές σχεδιάζετε να χτυπήσετε πόρτα; Πού θα μπορούσαμε να προσανατολιστούμε στο νέο άνοιγμα το αβέβαιο, μεταιχμιακό 2021;

Αυτό που είδαμε φέτος είναι ότι υπάρχει πιο μεγάλη ζήτηση για τον «high end τουρισμό». Αυτό αυτομάτως καθιστά τη Μέση Ανατολή πολύ θελκτική. Φτάνει ίσως μέχρι την Ινδία, σε κάποιες αγορές με υψηλού εισοδήματος πελάτες. Προφανώς, περιοχές που είναι κοντά μας- Ρωσία, Βαλκάνιοι, μέχρι τις Βαλτικές χώρες και την Πολωνία- πέραν της Ευρώπης που είναι το κλασικό μας «bread and butter», είναι χώρες στις οποίες πρέπει να εστιάσουμε και θα εστιάσουμε  μεσοπρόθεσμα.

Είναι δύσκολο, ωστόσο, να δώσει κανείς έμφαση σε άνοιγμα νέων αγορών αυτή την περίοδο γιατί έχεις την κατάρρευση των παραδοσιακών σου στυλοβατών. Είναι πολύ πιο ουσιαστικό να εστιάσεις πώς θα επαναφέρεις αυτούς στα επίπεδα που είχες πριν, αλλά νομίζω το πιο σημαντικό είναι οι στρατηγικοί μας στόχοι, η επέκταση της σεζόν. Είδαμε κάποια δειλά βήματα φέτος, θα μπορούσαμε να προσχωρήσουμε και του χρόνου πιο έντονα.

– Δεν σας κρύβω ότι περίμενα να σας δω στην επίσκεψη του πρωθυπουργού στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Γιατί δεν τον συνοδεύσατε; Αυτή κι αν είναι μια αγορά για high end τουρισμό, για τον οποίο έχουμε ναυαρχίδες σε όλη τη χώρα.

διάβασε και αυτό  Δωρεάν εξέτασεις ακουστικής ικανότητας στα Δημοτικά Ιατρεία Αθήνας από 1 έως 8 Μαρτίου

Έχει γίνει πάρα πολύ μεγάλη δουλειά με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Αυτή τη στιγμή που μιλάμε ολοκληρώνεται μάλιστα μια σύσκεψη με την πρεσβεία και τα στελέχη του υπουργείου μας για τις κοινές δράσεις και πώς θα τις εντείνουμε. Τα ταξίδια δεν έχουν ιδιαίτερη σημασία, σημασία έχει η δουλειά στο πεδίο και την κάνουμε. Ήδη είχαμε υπογράψει συμφωνία τουριστικής συνεργασίας με τα Εμιράτα. Το πιο ουσιαστικό είναι ότι έχουμε βάλει και τον ιδιωτικό παράγοντα μέσα. Έχει γίνει μια μεγάλη προσπάθεια με τους travel agents εκατέρωθεν να δημιουργήσουν τα θελκτικά πακέτα ώστε ο κόσμος από τα Εμιράτα να ταξιδέψει στην Ελλάδα. Το δεδομένο ότι μια παραδοσιακή αγορά, όπως η Τουρκία, κλείνει σε χώρες όπως η Σαουδική Αραβία, τα Εμιράτα και γενικότερα η Μέση Ανατολή, μάς δίνει ένα στρατηγικό πλεονέκτημα. Ειδικά με τον ομόλογό μου στη Σαουδική Αραβία είχα συναντηθεί και στην Τιφλίδα και είμαστε έκτοτε σε συνεχείς επαφές. Στα Εμιράτα είμαστε ακόμα πιο μπροστά, κοινά προϊόντα υπάρχουν, παρουσία σε κοινές εκθέσεις και προχωράμε.

– Περάσατε μια μεταρρύθμιση για τον καταδυτικό τουρισμό και το glamping (πολυτελής διαμονή στη φύση). Έχει προχωρήσει κάτι στον τομέα αυτό;

Ήδη έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες. Και το glamping είναι ουσιαστικό, χρειαζόταν. Μάλιστα υπήρχε μια επένδυση η οποία είχε ιδιωτικοποιηθεί εδώ και χρόνια και δεν μπορούσε να προχωρήσει γιατί έπρεπε να υπάρχει ξενοδοχείο και glamping στην ίδια επένδυση και αυτό δεν επιτρεπόταν από τον νόμο.

– Αυτό ξεκόλλησε;

Ναι. Ξεκολλήσαμε αυτού του είδους τις επενδύσεις.

– Στον καταδυτικό τουρισμό;

Ήδη μελέτες έχουν προκηρυχθεί από Δήμους.

– Ποιους δήμους;

Στην Αττική δυο και δυο στην επαρχία, όπου θα δημιουργηθούν καταδυτικά πάρκα τα οποία θα αναπτύξουν αυτό το μεγάλο είδος τουρισμού. Ολοκληρώθηκε και το Καταδυτικό Πάρκο στην Περιστέρα, με επισκέψιμο το χώρο του ναυαγίου, που θα είναι πραγματικά μια μοναδική εμπειρία για τον δύτη.

– Πρότζεκτ, προγράμματα για έναν αρχαιολογικό τουρισμό έχετε σκεφτεί να εκπονήσετε με το υπουργείο Πολιτισμού; Είμαστε μια χώρα-απέραντο αρχαιολογικό πάρκο, αυτό δεν θα μπορούσε να αποτελέσει στοχευμένα τουριστικό πόλο έλξης;

Η συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού είναι πολύ στενή και σε σχέση με τους αρχαιολογικούς χώρους και τις δυνατότητες για έναν τέτοιου είδους τουρισμού που στηρίζεται στην ύπαρξη αξιοθέατων, τα οποία -στη χώρα μας- σε μεγάλο βαθμό είναι αρχαιολογικής φύσης. Είναι ένας συνεχής αγώνας. Το παράδειγμα του καταδυτικού τουρισμού είναι χαρακτηριστικό. Παλαιότερα, υπήρχε πλήρης απαγόρευση των καταδύσεων σε περιοχές με αρχαιολογικά ευρήματα. Έπρεπε αυτά τα σημεία να είναι μακριά από αρχαιολογικά αξιοθέατα για να μην τα κλέψουν, τρία μίλια γύρω από τα αρχαία δεν επιτρέπονταν οι καταδύσεις.

– Άλλαξε, δηλαδή, αυτό το πλαίσιο;

Άλλαξε και πήγαμε με τη μεταρρύθμισή σε ένα νέο πλαίσιο που επιτρέπει τις καταδύσεις ακόμα και πάνω από τον ίδιο τον αρχαιολογικό χώρο, όπως το Ναυάγιο της Περιστέρας. Οι επαγγελματίες δύτες της αγοράς μπορούν, στο μεταξύ, να έχουν δουλειά ως φύλακες αυτών των αρχαιολογικών περιοχών. Για να γίνουν αυτές οι μεταρρυθμίσεις έπρεπε να έχουμε στενή συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού.

– Έχετε κάποιο πλάνο για την επανεκκίνηση του συνεδριακού τουρισμού, που ειδικά στην Αθήνα έκανε εντυπωσιακούς τζίρους;

Ήταν μεγάλα τα έσοδα όντως. Αν θέλετε, προσωπικά είχα πολλές ελπίδες σε σχέση με τον συνεδριακό τουρισμό, διότι αυτά πηγαίνουν και σε κύκλους, με τις πόλεις που είναι της μόδας να γίνονται συνέδρια, και θεωρώ ότι η Αθήνα ήταν τέτοιος προορισμός. Δυστυχώς, έχει πατηθεί το κουμπί reset. Είναι ένα τουρισμός που θα τον χτυπάει το επόμενο διάστημα πολύ περισσότερο ο φόβος. Στηρίζεται στο business travel που επίσης θα χτυπηθεί περισσότερο από το υπόλοιπο είδος ταξιδιού. Θα είναι πιο φειδωλές οι επιχειρήσεις που θα επιχορηγούν τέτοια ταξίδια. Κι εδώ τον πρώτο λόγο θα τον έχουν γιατροί!

– Σε σχέση με τα χρέη του τουριστικού κολοσσού TUI και των tour operator έχετε κάνει παρέμβαση; Υπάρχει κάτι νεότερο;

Έχουμε κάνει καίριες παρεμβάσεις, έχουμε έρθει σε συζητήσεις και πετύχαμε τρία πράγματα που θεωρώ τα πιο σημαντικά, στο πλαίσιο των δυνατοτήτων που οι αρμοδιότητές μας μας δίνουν. Καταλαβαίνετε ότι εμπορική πολιτική εμείς δεν μπορούμε να κάνουμε. Δεν μπορούμε να λέμε στην TUI με ποιον να συνεργάζεται, ποιον να πληρώνει και τι να κάνει. Η TUI πράγματι επένδυσε στη χώρα μας φέτος κι αυτό πρέπει να το αναγνωρίσουμε. Η Ελλάδα ήταν η πρώτη της επιλογή, οι πελάτες της ήρθαν στη χώρα μας και νομίζω και για την TUI αυτό ήταν μια ενδιαφέρουσα εμπειρία.

– Για ποιο λόγο ήταν ενδιαφέρουσα;

Γιατί είδε τι σημαίνει Ελλάδα, κάτι που δεν έκανε λόγω της Ισπανίας, της Τουρκίας, των ανταγωνιστών μας που προτιμούσε γιατί μπορεί να ήταν φτηνότεροι, ευκολότεροι και μαζικότεροι από το ελληνικό τουριστικό προϊόν. Σπάσαμε προκαταλήψεις. Τις προκαταλήψεις ότι οι Έλληνες δεν είναι ίσως τόσο επαγγελματίες, δεν θα τηρήσουν τα μέτρα, όπως άλλες χώρες. Όλες αυτές τις προκαταλήψεις, πραγματικά η χώρα μας τις έσπασε. Κι αυτό θα είναι το μακροπρόθεσμο κέρδος.

– Τα τρία πράγματα που πετύχατε στις συζητήσεις με την TUI ποια είναι;

Το πρώτο και πιο σημαντικό να γίνει συνάντηση και συζήτηση μεταξύ του προέδρου της Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, κ. Τάσσιου, με τον οικονομικό διευθυντή της TUI, Σεμπάστιαν Εμπελ, ώστε να υπάρχει άμεση θεσμική εκπροσώπηση στις συζητήσεις ώστε και οι μικρότεροι να μπορούν απευθυνόμενοι στην πανελλήνια ομοσπονδία τους να εκπροσωπούνται και να βρίσκουν λύση στα προβλήματά τους, περί αθέτησης υποχρεώσεων, αθέμιτων πρακτικών κ.ο.κ. Δεσμεύτηκε η TUI να μην υπάρχει καμία μονομερής ενέργεια και να έρθει σε διαπραγμάτευση με έκαστο ξενοδόχο για συναινετική συμφωνίες κι από τις δυο μεριές.

διάβασε και αυτό  ΚΛΕΙΝΕΙ ΤΟ ΠΑΙΔΩΝ ΠΕΝΤΕΛΗΣ

– Αυτό τι σημαίνει με απλά λόγια;

Ότι δεν θα απαιτεί μόνο στήριξη στις πληρωμές, αλλά θα δίνει κάτι ως αντάλλαγμα. Παράδειγμα, θα φέρει περισσότερο κόσμο στο ξενοδοχείο που τη στηρίζει περισσότερο. Μια ακόμη επιτυχία μας είναι ότι παραδέχτηκε πως είχε αθετήσει κάποιες από τις υποχρεώσεις της, ήτοι να πληρώσει περί τα 20 εκατ. μέσα στον Νοέμβριο. Είχε καθυστερήσει. Συνεπώς δεσμεύτηκε απέναντί μου ότι μέχρι το τέλος του μηνός θα έχει προτεραιοποιήσει όλες τις πληρωμές και θα γίνουν όλες άμεσα στους Έλληνες ξενοδόχους.

– Τους εργαζόμενους στον τουριστικό κλάδο που είναι σε απόγνωση καθώς έχουν χτυπηθεί περισσότερο ίσως από άλλους, πώς θα τους στηρίξει η κυβέρνηση; Τι θα γίνει με αυτό τον κόσμο;

Η κυβέρνηση έχει δείξει αντανακλαστικά! Έχουμε δώσει όσο το δυνατό περισσότερες λύσεις στα προβλήματα. Έχουνε στηριχθεί επιχειρήσεις με επιστρεπτέες προκαταβολές, με αναστολές των πληρωμών τους, κ.ο.κ. Οι υπάλληλοι που μπήκαν σε αναστολή προστατεύτηκαν περισσότερο για να μην απολυθούν. Με αποκορύφωμα το ότι τα 530 ευρώ θα γίνουν 800 ευρώ για τον Νοέμβριο. Υπάρχει ως τώρα μια στήριξη.

– Θα συνεχιστεί;

Θα συνεχιστεί παρακολουθώντας την κατάσταση, ελπίζοντας ότι θα μπορέσουμε να ξεφύγουμε από αυτό το μοντέλο στήριξης όταν επιτέλους η οικονομία θα πάρει τα επάνω της.

– Ήταν τελικά μοιραίο λάθος το άνοιγμα στον τουρισμό το καλοκαίρι; Ευθύνεται όντως για το δεύτερο κύμα πανδημίας στη χώρα μας;  

Δεν υπάρχει πιο μακριά από την αλήθεια εκτίμηση. Δεν θέλω να την πω «fake news» γιατί μπορώ να αντιληφθώ την αγωνία. Αλλά είναι μύθος, είναι λανθασμένη εκτίμηση.

– Με ποιο τρόπο το τεκμηριώνετε;

Δείτε τον χάρτη σήμερα. Πού είναι η μεγάλη ένταση; Στη Βόρεια Ελλάδα, όχι τον κατεξοχήν τουριστικό προορισμό. Με τα χερσαία σύνορα κλειστά εδώ και πολύ καιρό. Η Βόρεια Ελλάδα δεν έγινε «κόκκινη» από τον τουρισμό. Δείτε τον χάρτη: Όπου έχουμε συγκέντρωση νεανικού πληθυσμού, όπου έχουμε Πανεπιστήμια, έχουμε ενίσχυση του κύματος της COVID-19. Επομένως, η κατάσταση στη Βόρεια Ελλάδα φαίνεται καθαρά ότι δεν συνδέεται με τον τουρισμό. Αν δείτε και πιο επιμέρους στοιχεία, η καμπύλη στην Κρήτη δεν αυξήθηκε σε συνάρτηση με τον τουρισμό. Ήταν, ομολογώ, ένας υπαρκτός φόβος όταν ανοίγαμε και το συζητούσαμε με τους υγειονομικούς.

– Δηλαδή, ανοίγατε με τρόμο τα σύνορα το καλοκαίρι;

Τα ανοίξαμε με φόβο γι’ αυτό και ήμασταν τόσο συντηρητικοί. Άλλες χώρες δεν ήταν τόσο. Η Κροατία άνοιξε στη Ρωσία και τις ΗΠΑ, και ανέβηκε πολύ πιο γρήγορα το δεύτερο κύμα απ’ ό,τι στη χώρα μας. Το δεύτερο επιχείρημα είναι ότι δεν επαληθεύτηκε ο φόβος του δεύτερου κύματος από τον Αύγουστο. Τρίτο επιχείρημα, αν πάρετε την καμπύλη των τουριστών με των κρουσμάτων, είναι κόντρα, θα δείτε, είναι ανάποδες: Όσο έπεφταν οι τουρίστες τόσο ανέβαιναν τα κρούσματα.

Επίσης, κάναμε τεστ σε εργαζομένους στον τομέα του τουρισμού. Δεν βρήκαμε θετικά κρούσματα, μόνο δυο σε 4.000 τεστ. Από όποια μεριά και να το κοιτάξει κανείς, δεν τίθεται θέμα. Και το τελευταίο επιχείρημα: Χώρες, ανάμεσά τους και το Ισραήλ, έκλεισαν τα σύνορα. Και παρόλα αυτά έφτασε τα 10.000 κρούσματα για εννέα εκατομμύρια ανθρώπους, Ακόμη κι η Κύπρος που ήταν πιο σφικτή σε σχέση με το μοντέλο που ακολούθησε η Ελλάδα και χτυπήθηκε πιο πολύ ο τουρισμός της, δεν γλίτωσε το δεύτερο κύμα.

– Υπήρχε εποπτεία στα ξενοδοχεία μας για την τήρηση των πρωτοκόλλων;

Τα ξενοδοχεία μας τήρησαν τα πρωτόκολλα στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό. Απ’ όλους τους κλάδους της οικονομίας, αν υπήρχε ένας που θα τον έβαζα πρώτο και μόνο του στην τήρηση των πρωτοκόλλων, δεδομένης της πίεσης που υπέστη -διότι δεν είναι το ίδιο το πρωτόκολλο του super market με το πρωτόκολλο των ξενοδοχείων που είναι περίπλοκο, και αφορά από το πρωϊνό μέχρι την πισίνα- θα ήταν ο ξενοδοχειακός.

Άρα, σε σχέση με αυτή την πολυπλοκότητα, τα ξενοδοχεία μας πέραν πάσης αμφιβολίας ήταν άψογα στην τήρηση των κανόνων. Αυτός ήταν ένας άλλος προσωπικός μου φόβος. Μην τυχόν και ανοίξουμε και δυσφημιστεί στο τέλος η χώρα μας. Πόσο εύκολο είναι στην εποχή των blogs και του Instagram κάποιος που ήρθε, να τραβήξει μια φωτογραφία σερβιτόρου χωρίς μάσκα και να την ανεβάσει αμέσως στο Facebook! Δεν τα είδαμε αυτά. Πέρασαν έξι εκατομμύρια τουρίστες από τη χώρα μας και δεν βρέθηκε ένας να ανεβάσει μια τέτοια εικόνα. Αυτό είναι το μεγαλύτερο πειστήριο αν τηρήθηκαν ή όχι τα πρωτόκολλα.

– Θα κάνουμε Χριστούγεννα σαν άνθρωποι, υπουργέ; Τι εκτιμάτε;

Κανένας δεν ξέρει. Πιο σημαντικό είναι να πάρουμε τα μέτρα που δεν θα μας αναγκάσουν να κάνουμε πολλά μπρος πίσω. Δεν υπάρχει τώρα λόγος να χαλαρώσουμε. Θέλει λίγο κουράγιο. Τα εφόδιά μας πρέπει να τα μοιράσουμε μέχρι να βγούμε στο ξέφωτο με φειδώ και προσοχή. Εφόσον τα εμβόλια έρχονται από δεξιά και αριστερά, ας κάνουμε λίγη υπομονή.

– Θα εμβολιαστείτε αμέσως ή θα περιμένετε προηγουμένως να δείτε πιθανές παρενέργειες;

Σε κάθε περίπτωση θα εμβολιαστώ και πρώτος πρώτος. Είμαι άνθρωπος ο οποίος πιστεύει στην επιστήμη, μηχανικός ο ίδιος, με πατέρα γιατρό. Για πρώτη φορά είδαμε όλο τον πλανήτη να συντονίζεται και να εργάζεται για τον ίδιο σκοπό. Υποβόσκουν διαφορές. Αλλά φάνηκε επιτέλους το φως στο τέλος του τούνελ.

Πηγή: Sputniknews.gr

Facebook Comments Box

Απάντηση