Τα κτήρια κουβαλάνε την ιστορία τους αλλά και μύθους γύρω από αυτά
Άρθρο του Θανάση Χαμπεσή


Ο Διονύσιος Λοβέρδος φιλότεχνος και συλλέκτης έργων τέχνης (κατείχε μια πλούσια συλλογή βυζαντινών, εκκλησιαστικών εικόνων και έργων τέχνης την οποία είχε εκθέσει στο κτίριο μετατρέποντας το έτσι σε μουσείο) Διονύσιο Π. Λοβέρδο (1878 – 1934), ως κατοικία του. Ο Διονύσιος Λοβέρδος ήταν επίσης, ο ιδιαίτερος γραμματέας του διευθυντή του Τμήματος της Δημοσιότητας της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδας και πρώτος Διευθυντής της Λαϊκής Τράπεζας.
Ο αδερφός του, Σπυρίδων Λοβέρδος, ήταν συλλέκτης σπανιότατων βιβλίων, τα οποία αποφάσισε να τα εκθέσει διαμορφώνοντας το κτίριο της οδού Ακαδημίας 58α & Μαυρομιχάλη σε μουσείο. Τη διαμόρφωση του σε μουσείο ανέλαβε ο γνωστός αρχιτέκτονας Αριστοτέλης Ζάχος και την συντήρηση του εσωτερικού του κτιρίου και των έργων, ο ζωγράφος Δημήτριος Πελεκάσης. Το 1934 ο Διονύσιος Λοβέρδος απεβίωσε στο Μόναχο και το κτίριο περιήλθε στην ιδιοκτησία της συζύγου του Άρτεμις, ενώ αργότερα στις κόρες του Ιωάννα και Μαρία. Το 1979 η κόρη του Διονυσίου Λοβέρδου, Ιωάννα Λοβέρδου δώρισε το μουσείο μαζί με ένα μεγάλο μέρος των έργων τέχνης στο Βυζαντινό Μουσείο. Έπειτα από δεκαετίες παρακμής, το κτίριο χρησιμοποιήθηκε ως βεστιάριο για την Εθνική Λυρική Σκηνή (1979) και την περίοδο εκείνη σημειώθηκε πυρκαγιά η οποία κατέστρεψε ένα μεγάλο μέρος του εσωτερικού του κτιρίου. Από τότε δεν έγινε καμία προσπάθεια αναπαλαίωσης του, διότι το Βυζαντινό Μουσείο προσπαθούσε να λάβει χρηματοδότηση από Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης ώστε να αναστηλωθεί και να στεγάσει σημαντικά έργα τέχνης και χειρόγραφα. Μάλιστα έχει εκπονηθεί και μελέτη ώστε το κτίριο αυτό να αποτελέσει κατά ένα μέρος και ψηφιακό μουσείο, καθότι πολλά από τα εκθέματα θα εκτίθενται μέσω υπολογιστών, γεγονός που θα βοηθά όποιον θέλει αντίγραφο από κάποιο έργο για την έρευνά του. Στο παρελθών δημιουργήθηκαν πολλές εικασίες, για το τι ακριβώς αντιπροσώπευε το συγκεκριμένο κτήριο.
Οι φήμες κορυφώνονται, στο αν σχετίζεται με απόκρυφα γεγονότα, καθώς ο θρησκευτικού είδους μυστικισμός του, δημιουργεί δεκάδες εύλογα ερωτήματα. Ενώ πολλοί ταυτίζουν τον Διονύσιο Λοβέρδο ως υψηλόβαθμο τέκτονα, καθώς κατά πολλούς ο αδελφός του Σπυρίδων Λοβέρδος, ανήκε στην στοά Παρθενών, της Μεγάλης Στοάς της Ελλάδος. Τα κύρια χαρακτηριστικά του κτηρίου, είναι η μεγάλη του πόρτα μεσαιωνικής – γοτθικής μορφής, καθώς και οι θολωτοί τρούλοι στον λεγόμενο ναό, ας τον πούμε έτσι, που υπήρχε στο εσωτερικό του. Σήμα κατατεθέν του κτηρίου υπήρξε και ίσως ο εναρκτήριος μοχλός του όλου μυστηρίου, ήταν ο επιβλητικός δράκος που κοσμούσε την είσοδο του σπιτιού. Ο οποίος δυστυχώς αφαιρέθηκε και για κάποια περίοδο βρισκόταν παραγκωνισμένος πλέον, στο εσωτερικό της οικίας. Το Κτίριο Την περίοδο 2005-2006, γίνονται μελέτες από ανθρώπους της Διεύθυνσης Αναστήλωσης Νεότερων και Σύγχρονων Μνημείων. Είσοδος της οδού Μαυρομιχάλη διότι η είσοδος της οδού Ακαδημίας 58α είναι κλειστή και δεν συνδέεται με το κτίριο της Μαυρομιχάλη λόγω κτισίματος της πόρτας και του διαδρόμου που συνδέει τα 2 κτίρια. Η εικόνα τραγικότατη καθότι το κτίριο βρισκόταν σε άθλια κατάσταση. Υπήρχαν παντού χώματα και μπάζα από εργασίες που είχαν γίνει, ενώ είχαν αφαιρεθεί και τα ωραία ψηφιδωτά, ξυλόγλυπτα και πατώματα που διακοσμούσαν το χώρο. Υπάρχουν ακόμη τα κάδρα πάνω στα οποία ήταν τοποθετημένοι οι πίνακες σημαντικών αγιογράφων όπως ο Εμμανουήλ Τζανές, ενώ σε κάποια σημεία είχαν μείνει κάποια ψηφιδωτά και ξυλόγλυπτα, τα οποία όμως καταστρέφονταν. Σ Σε αίθουσα με χαρακτηριστικό τις 4 κολώνες που στήριζαν το κτίριο υπήρχε άγαλμα ιππότη ενώπιον του οποίου ορκίζονταν οι Ιππότες … τραβηγμένη η συγκεκριμένη ιστορία, η οποία έχει δόση αλήθειας που δεν αφορά μεν τους Ναΐτες, αλλά στηρίζεται στην κοινωνική θέση του Διονυσίου Λοβέρδου και του αδελφού του. Επίσης πολλά αναφέρονται και για την ύπαρξη στοών κάτω από το κτίριο, στοές που εκτείνονται σε μεγάλη απόσταση και οδηγούν σε σημαντικά σημεία της Αθήνας … δεν υπάρχει κάποιο σημάδι που να παραπέμπει στην ένδειξη μία τέτοιας αναφοράς, αντίθετα οι χτισμένες είσοδοι που συνέδεαν το κτίριο της Μαυρομιχάλη με αυτό της Ακαδημίας 58α καθώς και κάποια χτισμένα παράθυρα (άγνωστο για ποιο λόγο).
Εντύπωση προκαλεί ότι από όλα τα πατώματα, σε όλες τις αίθουσες του χώρου είχε αφαιρεθεί το κεντρικό πλακάκι ή ξύλο. Είναι ότι προφανώς υπήρχε κάποιο ψηφιδωτό μεγάλης αξίας και αφαιρέθηκε μαζί με τα υπόλοιπα έργα του Μουσείου. Μια εναλλακτική εξήγηση για το παραπάνω ζήτημα το κεντρικό πλακάκι είχε να κάνει με θέμα οικοδύναμης του σπιτιού. Το κτίριο της Οδού Ακαδημίας 58α -Μαυρομιχάλη αποτελεί ένα μέγαρο μεγάλης αρχιτεκτονικής και διακοσμητικής αξίας που ουδεμία σχέση έχει με ύπαρξη στοών, σατανιστικών τελετών και Ναϊτών Ιπποτών. Το θέμα των ιερουργιών δεν έχει βάση με τις τεκμηριωμένες ιστορικές αποδείξεις. Όσον αφορά τις στοές, ακόμη κι αν υπήρχαν δεν θα έχει μείνει ούτε μία όρθια πλέον με το πέρασμα σεισμών και μετρό. Ως προς τον περίφημο θυρεό που υπήρχε στην είσοδο της οδού Ακαδημίας 58α. Πρόκειται για σύμβολο που δήλωνε το έμβλημα, μίας αριστοκρατικής οικογένειας όπως η οικογένεια Λοβέρδων, ενώ ο δράκος ήταν ο προστάτης των θησαυρών, δηλαδή είχε τοποθετηθεί για να φέρει προφανώς καλοτυχία στα έργα τέχνης – ‘‘θησαυρούς’’ του μουσείου. Το «εκκλησάκι» του κτιρίου μόνο εκκλησάκι δεν είναι. Η εντύπωση αυτή θα μπορούσε δικαιολογημένα να δημιουργηθεί σε κάποιον, εφόσον αυτός αντίκριζε το κτίριο από ψηλά και διέκρινε τους θολωτούς τρούλους στην οροφή του. Μια -έστω και βιαστική- ματιά όμως στο εσωτερικό του κτιρίου θα αρκούσε ώστε να καταστήσει σαφές πως οι τρούλοι αυτοί, όπως και τα διάφορα ξυλόγλυπτα τέμπλα και παραστάσεις που είδαμε παραπάνω, αποτελούν απλώς μέρος του εσωτερικού διακόσμου του Μουσείου Λοβέρδου.
Ο Σπ. Λοβέρδος ήταν μανιώδης βιβλιόφιλος, συγκεντρώνοντας μια ιδιωτική βιβλιοθήκη 40.000 τόμων! Οι τόμοι της βιβλιοθήκης αυτής βρίσκονται σήμερα στο κτίριο του ιδρύματος που φέρει το όνομα του (Κηφισίας 256 και Όθωνος, γωνία), του οποίου μάλιστα μία αίθουσα έχει διαρρυθμιστεί ώστε να θυμίζει εσωτερικό εκκλησιδίου. Παράλληλα με τις τραπεζιτικές του ασχολίες, ο Σπ. Λοβέρδος ασχολήθηκε και με ποικίλου περιεχομένου μελέτες, ενώ συνέγραψε τις πραγματείες: “Ο εθνικός πλούτος”, “Η Αγία Πόλις”, “Αποταμίευσης και ταμιευτήρια”, “Η οικονομική επέμβασης του κράτους” και “Ο μητροπολίτης Σμύρνης Χρυσόστομος”. Το 1923 εκλέχτηκε βουλευτής (γερουσιαστής τότε), ενώ από τις 10 Μαρτίου 1933 έως τις 29 Νοεμβρίου 1934, επί κυβερνήσεως Τσαλδάρη, διετέλεσε και υπουργός Οικονομικών. Η κατοικία, τώρα, του Σπυρίδωνα Λοβέρδου βρισκόταν – με την παλιά αρίθμηση της οδού – στην οδό Ακαδημίας 65 (το 1930, οκτώ χρόνια πριν αποβιώσει, μετακόμισε στη Ζαλοκώστα 3), λίγα μέτρα μακρύτερα δηλαδή από την οικία και το Μουσείο του αδερφού του. Είναι, λοιπόν, πολύ πιθανό στον υποβλητικό και ιδεώδη για συναθροίσεις χώρο του Μουσείου Λοβέρδου να συγκεντρώνονταν κατά καιρούς σημαίνοντα πρόσωπα της εποχής (μια ανεπιβεβαίωτη πληροφορία αναφέρει πως το χώρο του κτιρίου της Ακαδημίας 58α επισκέπτονταν τακτικά κατά το παρελθόν αρκετοί δήμαρχοι των Αθηνών).
φωτογραφίες και κείμενο από τη προσωπική σελίδα του fb Θανάση Χαμπεσή
Ακολουθήστε το Kalithea Press στο Google News Feed, για να ενημερώνεστε σωστά και έγκαιρα