Αρχικά, πολλές από τις ιδέες που θεωρούνται ως αναρχικές, μπορούν να βρεθούν ήδη σε στοχαστές του 18ου αιώνα: πρόκειται για τους «ουτοπικούς Σοσιαλιστές», Weitlieg, Fourier, Saint Simon, Buonorotti, Babev και Godwin, που επηρεασμένοι από τον αντίκτυπο που είχε στον κόσμο η Γαλλική Επανάσταση, οραματίστηκαν μια νέα κοινωνική εξέγερση, που θα προετοιμαζόταν από τη συνωμοτική δράση οργανωμένων ομάδων.
Αυτό που παρέλειψαν όμως, ήταν η αναγκαία προτεραιότητα μιας οικονομικής μεταβολής έναντι των όποιων πολιτικών μεταρρυθμίσεων. Γι’ αυτό και χαρακτηρίστηκαν «ουτοπικοί» από τον Marx, σε αντίθεση με τον «επιστημονικό» σοσιαλισμό, τον οποίο κήρυττε ο ίδιος. Παρ’ όλα αυτά, η επιρροή των ουτοπικών Σοσιαλιστών στο αναρχικό κίνημα στάθηκε ισχυρή. Από τότε έγινε μάλιστα εμφανής ο διττός χαρακτήρας που θα έπαιρνε αργότερα το αναρχικό κίνημα: πρόκειται για ιδεολογία που συνδυάζει τον ορθολογισμό του Διαφωτισμού με μια θρησκευτική σχεδόν αφιέρωση στα ιδεώδη της.
Ωστόσο, πρώτος αναρχικός στοχαστής υπήρξε ο Proudhon, ο οποίος επηρεασμένος από την ορθολογιστική σκέψη του Hegel, την ηθική του Kant και την ανθρωπολογία του Rousseau, διατύπωσε την άποψη ότι η ατομική ιδιοκτησία είναι άδικη. Το σύνθημά του «η ιδιοκτησία είναι κλοπή» υπήρξε χαρακτηριστικό και μέχρι σήμερα αναγνωρίζεται ως το διακριτικό της αναρχικής ιδεολογίας.