Εφαρμόζουμε μια ευρωπαϊκή λιμενική πολιτική με στόχο την ουσιαστική ανάπτυξη των νησιών μας»
«Ν. Σαντορινιός: Εφαρμόζουμε μια ευρωπαϊκή λιμενική πολιτική με στόχο την ουσιαστική ανάπτυξη των νησιών μας»
O Αναπληρωτής Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριος Σαντορινιός κατά την ομιλία του στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Για την κύρωση των Συμβάσεων Παραχώρησης που έχουν συναφθεί μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και των Οργανισμών Λιμένος Α.Ε. – Διατάξεις για τη λειτουργία του συστήματος λιμενικής διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις», σημείωσε ότι «με το παρόν νομοσχέδιο δίνεται η δυνατότητα για ουσιαστική αναπτυξιακή στρατηγική στα λιμάνια μας, με την εφαρμογή ευρωπαϊκής λιμενικής πολιτικής».
Διαχείριση Λιμανιών
«Θα ήθελα να κάνω μερικές επισημάνσεις, γιατί κάποιοι συνάδελφοι, μας καλωσόρισαν στον ρεαλισμό. Σε ποιον ρεαλισμό, ακριβώς; Γιατί η ρεαλιστική προσέγγιση, η διεθνής ρεαλιστική προσέγγιση, για τη διαχείριση των λιμανιών, δεν είναι να πουλάμε τα λιμάνια αλλά να παραχωρούμε δραστηριότητες, αυτό δηλαδή που κάνουμε εμείς και αυτό που δεν έκαναν οι προηγούμενες κυβερνήσεις. Δεν το έκαναν όταν έφεραν συμβάσεις για την πώληση του Οργανισμού Λιμένα Πειραιώς. Στη σύμβαση παραχώρησης για τον ΟΛΠ, είχαμε συζητήσει ποιες ήταν οι διαφορές ανάμεσα στη σύμβαση της κυβέρνησης Σαμαρά με αυτήν που υλοποίησε η κυβέρνησή μας με τον Θοδωρή Δρίτσα. Οι διαφορές ήταν τεράστιες. Εμείς τότε, σε δύσκολες συνθήκες, καταφέραμε να διασφαλίσουμε ότι οι επενδυτές θα προβούν σε υποχρεωτικές επενδύσεις. Καταφέραμε να διασφαλίσουμε τα δικαιώματα των εργαζομένων στα λιμάνια, να εξαιρέσουμε χώρους, ακόμη και αρχαιολογικούς, οι οποίοι είχαν δοθεί απλόχερα στους υποψήφιους επενδυτές και να αποδώσουμε χώρους στην τοπική αυτοδιοίκηση. Ταυτόχρονα, αυξήσαμε το ανταποδοτικό τέλος στους Οργανισμούς της Τοπικής αυτοδιοίκησης από το 2% στο 3,5% για να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα που δημιουργούνται από τη λειτουργία των λιμανιών. Μοντέλο, το οποίο επαναλαμβάνουμε και σε αυτή τη νομοθετική ρύθμιση που θα οδηγήσει σε υπό-παραχωρήσεις. Και επειδή έχετε ένα ιδιαίτερο θέμα με την Δημόσια Αρχή Λιμένων σας απαντήθηκε ότι ο ΔΑΛ ήταν μια αναγκαιότητα εφόσον έπαψε ο ΟΛΠ να έχει χαρακτήρα νομικού προσώπου. Κάποιος έπρεπε να ασκεί τις Δημόσιες εξουσίες και αυτή είναι η Δημόσια Αρχή Λιμένων, όπως πολύ σωστά έκανε ο τότε Υπουργός Θοδωρής Δρίτσας».
«Ερωτηθήκαμε αν «υπάρχουν μελέτες;» και «γιατί 5% και όχι 6%». Μα ακριβώς, αυτό περιλαμβάνεται μέσα στη ρύθμιση. Θα γίνουν οι μελέτες και δεν θα γίνουν ερήμην του κράτους, μόνο από το ΤΑΙΠΕΔ. Θα γίνουν σε συνεργασία με το Υπουργείο και τους Οργανισμούς Λιμένα. Και αυτές θα αναδείξουν ποιο θα πρέπει να είναι το ανταποδοτικό τέλος προς τον Οργανισμό Λιμένα. Τίθεται ένα ποσοστό μέχρι 5%. Όμως, ταυτόχρονα δίνεται και η δυνατότητα αύξησης αυτού του ποσοστού σε περίπτωση που δεν διαπιστώνεται βιωσιμότητα του Οργανισμού. Αυτό δεν έχει καμία σχέση με αυτό που έκανε η προηγούμενη κυβέρνηση που απλά πούλησε τα λιμάνια και δεν διασφάλισε κανένα δημόσιο χαρακτήρα. Σας επαναφέρουμε λοιπόν στον ρεαλισμό της Ευρώπης. Ο ρεαλισμός της Ευρώπης λέει ότι παραχωρούμε δραστηριότητες και δεν παραχωρούμε λιμάνια. Μόνο εσείς το καταφέρατε αυτό. Μόνο εσείς φέρατε αυτή την κατάσταση στα λιμάνια μας».
Λιμενική Πολιτική
«Μίλησαν οι συνάδελφοι για λιμενική πολιτική, για στρατηγική λιμενικής πολιτικής. Μας μιλάνε τα κόμματα που κυβέρνησαν, αυτοί που διαμόρφωσαν το προγραμματικό πλαίσιο για το ΕΣΠΑ, για το Ταμείο Συνοχής, αυτό που τρέχει τώρα. Ξέρετε τι είχαν εντάξει στο στρατηγικό πλαίσιο επενδύσεων μεταφορών για τις λιμενικές υποδομές; Τίποτα απολύτως! Αυτήν τη στιγμή τα λιμάνια δεν είναι επιλέξιμα για ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις, γιατί στο στρατηγικό σχέδιο επενδύσεων μεταφορών της χώρας δεν είχαν προστεθεί. Εμείς θα κριθούμε από το στρατηγικό σχέδιο μεταφορών το οποίο εκπονείται αυτή τη στιγμή και στο οποίο έχουμε συμβάλει με το σχέδιο λιμενικής στρατηγικής. Και θα συζητήσουμε ποιοι ασχολήθηκαν ουσιαστικά με την ανάπτυξη των λιμανιών και ποιοι απλά τα παρέδωσαν. Αλλά δεν θα κάνουμε τη χάρη σε κανέναν. Δεν τα πουλάμε τα λιμάνια μας».
Επέκταση αρμοδιοτήτων Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής
«Το γεγονός ότι επεκτείνονται οι αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής σε όλα τα νησιά είναι εξαιρετικά σημαντικό. Θα μας δίνεται με αυτόν το τρόπο η δυνατότητα, να επιλύσουμε μικρά, αλλά ουσιαστικά προβλήματα, ιδιαίτερα στα μικρότερα νησιά μας, όπως για παράδειγμα η χρηματοδότηση αφαλατώσεων στο Μαθράκι και τη Σαμοθράκη. Απαξιώνετε αυτές τις διατάξεις και ο προβληματισμός σας είναι μόνο για την Κρήτη. Δεν είναι λοιπόν το ζήτημα αν θα μπει η Κρήτη ή όχι. Επίσης, η επέκταση των αρμοδιοτήτων της Γ.Γ. Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής θα δώσει τη δυνατότητα να γίνουν πολιτιστικές δράσεις, αλλά και αθλητικές διοργανώσεις όπως οι Αιγαιοπελαγίτικοι Αγώνες σε περισσότερα νησιά, όπως αυτά του Ιονίου και του Αργοσαρωνικού».
Οργανικές θέσεις
«Σε συνθήκες 1 προς 5 που η αντιπολίτευση είχε φέρει ως κυβέρνηση και υποστηρίζει ακόμα, καταφέραμε να προσλάβουμε 537 νέους λιμενικούς για να ενδυναμώσουμε το Λιμενικό Σώμα. Και για να διασφαλίσουμε την ακεραιότητα των προσλήψεων τοποθετούμε έναν εκπρόσωπό του ΑΣΕΠ στις προσλήψεις που αφορούν το Λ.Σ.».
«Ένα άλλο ζήτημα είναι οι οργανικές θέσεις, οι οποίες πρέπει να αυξηθούν. Για τον λόγο αυτό έχει ήδη συσταθεί επιτροπή από το Αρχηγείο υπό τον Β’ Υπαρχηγό, για να εξετάσει την ανακατανομή των οργανικών θέσεων καθώς και την πιθανή επέκταση αυτών. Διότι με βάση των όσων έχουν συμβεί το τελευταίο διάστημα μερικά Λιμεναρχεία έχουν επιπλέον αρμοδιότητες και είναι πιο επιβαρυμένα σε σχέση με τα προηγούμενα έτη 2013 -14».
«Αποσαφηνίζουμε επίσης, την κατάσταση σχετικά με τις αρμοδιότητες του Λιμενικού Σώματος και τις επεκτείνουμε στην παραλία και τον αιγιαλό. Έχετε ξεχάσει ότι το Λιμενικό Σώμα έχει και αστυνομικές αρμοδιότητες και μάλλον πρέπει να σας υπενθυμίσω ότι την υπόθεση της άτυχης φοιτήτριας στην Ρόδο την διαλεύκανε το Λ.Σ. με αστυνομικές αρμοδιότητες, όπως και την υπόθεση Noor 1».
Αποκατάσταση δαπανών
«Προχωράμε στην επίλυση ενός λογιστικού ζητήματος. Έγιναν κάποιες δαπάνες από το 2010 έως το 2018 για την προμήθεια νερού σε περιπτώσεις που δεν μπορούσαν να καλυφθούν μέσω των υδροφόρων, όπως για παράδειγμα στο Καστελόριζο, όπου δεν υπήρχε κάποια στιγμή η δυνατότητα να πάει υδροφόρα και πήγε πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού. Τέτοιες δαπάνες είναι που πρέπει να τακτοποιηθούν και να ενταχθούν. Πρέπει όμως να σας πω ότι από δω και πέρα δεν θα υπάρχουν συμβάσεις με υδροφόρες. Γιατί όχι; Γιατί όλα τα νησιά μέχρι το καλοκαίρι θα έχουν αφαλατώσεις. Οι υδροφόρες αποτελούν παρελθόν. Και θα ήθελα να αναφερθώ σε δημοσιεύματα που, μετά από καταγγελίες που έχουν γίνει, γράφουν ότι πολλά χρήματα έχουν ξοδευτεί για τη μεταφορά νερού με υδροφόρες. Προφανώς κάποιοι ήθελαν να διατηρηθούν οι συμβάσεις αυτές γιατί κάποιοι κέρδιζαν πάρα πολλά λεφτά από αυτή τη διαδικασία. 4,5 εκατομμύρια ευρώ θα εξασφαλίσει το ελληνικό δημόσιο μόνο για εφέτος από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων εφόσον δεν θα υπάρχουν πια οι συμβάσεις με υδροφόρες. Κάποιοι αγόρασαν αφαλατώσεις σε νησιά, όπως η Κίμωλος και τις κρατούσαν αδρανείς, τις οποίες εμείς σήμερα εγκαθιστούμε. Κάποιοι συντηρούσαν το σύστημα με τα υδροφόρα πλοία γιατί κέρδιζαν από αυτά. Αυτή η κυβέρνηση κατάφερε να λύσει το θέμα. Για να έχουν τα νησιά μας υδατική αυτονομία και να σταματήσει το πάρτι σε βάρος του προγράμματος δημοσιών επενδύσεων της χώρας μας.
Αυτό το νομοσχέδιο λοιπόν, λύνει μια σειρά από πολύ σημαντικά προβλήματα και κυρίως δίνει λύσεις και αναπτυξιακή στρατηγική στα λιμάνια μας. Αυτό θέλουμε να επιτύχουμε και να υλοποιήσουμε επιτέλους την ευρωπαϊκή λιμενική πολιτική που αξίζει στη χώρα μας».